AssurMed – digitale terugbetalingen

Wat is AssurMed?

De nieuwe digitale tool AssurMed zorgt voor een gestructureerde, digitale verwerking van de getuigschriften aan de kant van de verstrekkers van ambulante zorgen (huisartsen, tandartsen en kinesisten).  

Deze nieuwe digitale tool is een initiatief van Assuralia, de koepelorganisatie van de Belgische verzekeringssector.

Hoe werkt AssurMed?

  • Verzekerden geven één keer de toestemming voor het gebruik van hun gegevens op hun getuigschriften voor verstrekte hulp via het gezondheidsportaal Helena of bij AssurMed zelf.
  • Verzekerden bezorgen hun getuigschrift of bewijsstuk aan Vanbreda Risk & Benefits via Helena.

Hoe kan ik AssurMed activeren?

Je moet toestemming geven via de AssurMed website of via een patiëntenportaal, zoals Helena.

Via AssurMed:

  1. Ga naar de AssurMed website
  2. Klik op “login” en identificeer je via Itsme/ eID of een kaartlezer
  3. Geef toestemming om je gegevens te delen met AssurMed
  4. Je gegevens zijn gedeeld, je kan dit op ieder moment intrekken

Via Helena:

  1. Ga naar de Helena website
  2. Klik op “aanmelden” en identificeer je via Itsme/ eID of een kaartlezer
  3. Ga naar “terugbetalingen” en stel je verzekeringsmaatschappij in
  4. Kies Vanbreda Risk & Benefits en noteer je Medi-Link nummer (je vindt dit nummer op je Medi-Linkkaart in je Vanbreda app, dit nummer begint met 010)
  5. Vul je geboortedatum en adresgegevens in en klik op “opslaan”
  6. Assurmed is nu actief; je kan dit op ieder moment intrekken

Hoe kan ik kosten indienen via AssurMed?

! Je kan enkel kosten indienen voor prestaties na jouw activatie van AssurMed !

Via Helena:

  1. Zodra je activatie van AssurMed vervolledig is, kun je kosten indienen via Helena
  2. Ga naar documenten en klik op de kost/ document dat je wil indienen
  3. Klik op “Terugbetaling aanvragen”
  4. Volg de status van je terugbetaling in Helena
  5. Je kost zal zichtbaar worden in de Vanbreda applicatie zodra deze terugbetaald is