Veelgestelde vragen
KenniscentrumArbeidsongeschiktheid
Met voorafbestaandheden bedoelen we elke ziekte, ongeval, zwangerschap en bevalling die zich heeft voorgedaan vóór de aansluitingsdatum of waarvan de eerste objectieve symptomen opdoken vóór die datum.
We kunnen geen rente uitkeren als de aandoening of arbeidsongeschiktheid waarvoor je gebruik wil maken van de verzekering vóór je aansluiting werd vastgesteld. We houden bij ziekte en ongeval niettemin rekening met de verergering van je aandoening of de verhoging van de graad van arbeidsongeschiktheid, wanneer je sinds meer dan één jaar bent aangesloten en je gedurende die periode niet arbeidsongeschikt bent als gevolg van de voorafbestaande aandoening.
Met andere woorden, je krijgt geen uitkering als je gedurende je eerste jaar van aansluiting ziek of arbeidsongeschikt wordt door een voorafbestaandheid.
De carenzperiode is de wachtperiode waarin de verzekering nog geen dekking biedt. Een verzekering gewaarborgd inkomen kan pas worden ingeschakeld zodra de carenzperiode overschreden is. Hoelang die periode is, is afhankelijk van je polisvoorwaarden.
Op dat moment val je niet langer onder het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Als je ziek wordt tijdens een periode van tijdelijke werkeloosheid, dan krijg je hiervoor een uitkering van de mutualiteit. Voor de verzekering gewaarborgd inkomen begint de carenzperiode te lopen vanaf de start van je arbeidsongeschiktheid. Na afloop van deze carenzperiode kan je bij ons een dossier indienen.
Ben je langer ziek dan oorspronkelijk verwacht? Of ben je vroeger aan de slag? Vanbreda ontvangt alle relevante informatie omtrent werkhervattingen, verlengingen van je arbeidsongeschiktheid rechtstreeks via je werkgever. Uiteraard kan je ons ook zelf op de hoogte houden van relevante wijzigingen in je situatie, zoals in het geval van voortijdige werkhervatting. Zo vermijd je dat Vanbreda ten onrechte bedragen uitkeert, die je achteraf zou moeten terugbetalen.
Registreren op de Vanbreda App met itsme®?
Dankzij itsme® log je veilig in op je persoonlijke Vanbreda-omgeving – zowel in de app als via je browser. Zo heb je altijd beveiligde toegang tot je persoonlijke dossier en doe je eenvoudig aangifte van je ziekenhuisopnames, ambulante kosten en meer.