Arbeidsongeschiktheid
Vlot geregeld
Hoe werkt een aangifte arbeidsongeschiktheid?
Je arbeidsongeschiktheid aangeven? Daarvoor hoef je in eerste instantie zelf niets te doen. Zodra je werkgever ons op de hoogte brengt van je arbeidsongeschiktheid, ontvang je van ons een aangiftebundel.
Heb je ons de gevraagde info uit de aangiftebundel bezorgd? Dan stellen we je schadedossier samen en zorgen we voor een vlotte afhandeling. In overleg met de arts van de verzekeraar gaan we na of je in aanmerking komt voor een extra uitkering bovenop die van je ziekenfonds.
Voldoe je aan de voorwaarden die je recht geven op een bijkomende uitkering via het plan Income Care? Dan berekenen we je extra uitkering. Die hangt af van de voorwaarden in je verzekering gewaarborgd inkomen en het advies van de arts. Dat laatste bepaalt namelijk het percentage arbeidsongeschiktheid en de uitbetalingsperiode.
Tot slot betalen we je extra uitkering uit. We brengen je daarvan ook schriftelijk op de hoogte. Zo weet je meteen welk bedrag je mag verwachten, wanneer en voor hoelang.
Let op: Op een bijkomende uitkering betaal je altijd belasting. Een deel van die belasting houden we al voor je in. De rest van je extra uitkering moet je, net zoals je loon, aangeven via je aangifte in de personenbelasting.

Arbeidsongeschikt
Een dossier opstarten
Aangiftebundel
Je hoeft hiervoor zelf geen initiatief te nemen. Van zodra jouw werkgever ons op de hoogte brengt van je arbeidsongeschiktheid, ontvang je een aangiftebundel van ons. Wij zorgen verder voor een vlotte en snelle afhandeling van je persoonlijk dossier.
Opstellen schadedossier
Eens we alle informatie van jou gekregen hebben, stellen we je persoonlijk schadedossier samen. In overleg met de arts van de verzekeraar gaan we na of je in aanmerking komt voor een extra uitkering bovenop die van het ziekenfonds.
Berekening uitkering
Voldoe je aan de nodige voorwaarden om recht te hebben op een extra uitkering via het plan Gewaarborgd Inkomen? Dan berekenen wij welke extra uitkering er wordt uitbetaald.
We baseren ons hiervoor steeds op de spelregels van het plan Gewaarborgd Inkomen en het advies van de arts van de verzekeraar (zowel voor het percentage arbeidsongeschiktheid als voor de uitbetalingsperiode).
Uitbetaling
Tot slot betalen we de extra uitkering en brengen we je schriftelijk op de hoogte. Zo weet je klaar en duidelijk welk bedrag je wanneer mag verwachten.
Die extra uitkering is, net zoals uw wedde, onderworpen aan belastingen. Een deel van deze belasting wordt al door ons ingehouden. Het overige deel zal je moeten aangeven via je personenbelasting.
Via een fiscale fiche informeren we je over welk bedrag het precies gaat.
Vanbreda App
Antwoord op al je vragen met de app
Vanbreda App
In de Vanbreda App kun je eenvoudig je volledige dossier opvolgen. Heb je onze aangiftebundel al ontvangen? Dan doe je in de app eenvoudig aangifte van je arbeidsongeschiktheid. Je kunt er ook eenvoudig je polisvoorwaarden opvragen, je rekeningnummer wijzigen, en nog zoveel meer. Nog vragen? Via de app neem je ook eenvoudig contact op met ons team.
Je aangifte vervolledigen?
Wens je ons nog een attest van mutualiteit of een medisch verslag te bezorgen in het kader van je arbeidsongeschiktheid? Stuur ons het attest door via onderstaande knop.

Veelgestelde vragen
Toon alleArbeidsongeschiktheid
Met voorafbestaandheden bedoelen we elke ziekte, ongeval, zwangerschap en bevalling die zich heeft voorgedaan vóór de aansluitingsdatum of waarvan de eerste objectieve symptomen opdoken vóór die datum.
We kunnen geen rente uitkeren als de aandoening of arbeidsongeschiktheid waarvoor je gebruik wil maken van de verzekering vóór je aansluiting werd vastgesteld. We houden bij ziekte en ongeval niettemin rekening met de verergering van je aandoening of de verhoging van de graad van arbeidsongeschiktheid, wanneer je sinds meer dan één jaar bent aangesloten en je gedurende die periode niet arbeidsongeschikt bent als gevolg van de voorafbestaande aandoening.
Met andere woorden, je krijgt geen uitkering als je gedurende je eerste jaar van aansluiting ziek of arbeidsongeschikt wordt door een voorafbestaandheid.
De carenzperiode is de wachtperiode waarin de verzekering nog geen dekking biedt. Een verzekering gewaarborgd inkomen kan pas worden ingeschakeld zodra de carenzperiode overschreden is. Hoelang die periode is, is afhankelijk van je polisvoorwaarden.
Op dat moment val je niet langer onder het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Als je ziek wordt tijdens een periode van tijdelijke werkeloosheid, dan krijg je hiervoor een uitkering van de mutualiteit. Voor de verzekering gewaarborgd inkomen begint de carenzperiode te lopen vanaf de start van je arbeidsongeschiktheid. Na afloop van deze carenzperiode kan je bij ons een dossier indienen.
Ben je langer ziek dan oorspronkelijk verwacht? Of ben je vroeger aan de slag? Vanbreda ontvangt alle relevante informatie omtrent werkhervattingen, verlengingen van je arbeidsongeschiktheid rechtstreeks via je werkgever. Uiteraard kan je ons ook zelf op de hoogte houden van relevante wijzigingen in je situatie, zoals in het geval van voortijdige werkhervatting. Zo vermijd je dat Vanbreda ten onrechte bedragen uitkeert, die je achteraf zou moeten terugbetalen.
