Wat te doen bij ernstige ziekte?
We ondersteunen je stap voor stap, zodat je er niet alleen voor staat wanneer het moeilijk gaat.
In detail
Hoe geef je een ernstige ziekte aan?
Een ernstige ziekte meld je zo snel mogelijk via de app of het webportaal. Zo kunnen we je meteen helpen. Om een ernstige ziekte te melden heb je het medische verslag van je behandelende arts nodig.
Dat verslag moet de bevestiging van de ziekte in kwestie of een precieze diagnose bevatten. Daarnaast vermeldt je arts ook de al uitgevoerde ingrepen en geplande behandelingen. Je voegt het medische verslag van je arts eenvoudig als bijlage toe bij je online melding van ernstige ziekte.
Vervolgens gaat onze adviserende arts met je informatie aan de slag voor een snelle verwerking van de documenten die je ons hebt bezorgd. We houden je online op de hoogte over de status van je dossier en laten je zo snel mogelijk weten of je ernstige ziekte gedekt wordt door je verzekeringspolis. Dat laatste hangt af van de individuele voorwaarden van je polis.

Terugbetaling
Welke kosten komen in aanmerking?
Welke uitgaven worden gedekt bij een ernstige ziekte?
De ambulante kosten die rechtstreeks verband houden met je ernstige ziekte kunnen we vaak terugbetalen, afhankelijk van je polisvoorwaarden.
Typische voorbeelden zijn je medische behandelingen en sommige vorm van ambulante zorg, zoals doktersbezoeken, geregistreerde medicatie, verpleging of kinesitherapie.
Hoe lang terug in de tijd kun je kosten indienen?
We kunnen je dossier opstarten zodra je een diagnose hebt gekregen of zodra je met je verzekeringspolis bent aangesloten.
De maximale wettelijke termijn voor indiening en terugbetaling van je gemaakte kosten bedraagt drie jaar. Kosten die langer dan drie jaar geleden gemaakt zijn, kunnen we niet verwerken.

Aandoeningen
Wil je meteen weten of je aandoening gedekt wordt door je verzekeringspolis?
Vraag je individuele polisvoorwaarden op via de app of het webportaal.

Je kaarten altijd digitaal bij de hand
Eén app voor je 010-nummer en AssurPharma-barcode
Medi-Link
Via het derdebetalerssysteem Medi-Link komt je ziekenhuisfactuur meteen bij Vanbreda terecht zodra je aangifte hebt gedaan. Zo kunnen we de betaling in jouw plaats afhandelen. Deel daarom altijd bij een inschrijving in het ziekenhuis je 010-nummer. Dat vind je terug in je app.
AssurPharma
AssurPharma is de overkoepelende digitale dienst die de terugbetaling van geneesmiddelen regelt. Laat je persoonlijke AssurPharma-barcode scannen door je apotheker bij de aankoop van medicijnen. Zo komen je apothekerskosten meteen bij ons terecht om verdere terugbetaling af te handelen.

Veelgestelde vragen
Toon alleErnstige ziekte
Sommige ernstige aandoeningen worden gedefinieerd als 'ernstige ziekte' en vallen onder de waarborg ernstige ziektes van je polis. De meeste polissen hebben zo'n waarborg, maar niet allemaal.
Kijk daarom je polis na om te weten te komen of jouw polis een waarborg ernstige ziekte bevat en of jouw ernstige ziekte opgenomen is in de lijst van aandoeningen waarvoor deze waarborg geldt.
Je dossier loopt door zolang er behandelingen nodig zijn, of tot het einde van je aansluiting. In sommige gevallen vraagt onze raadsgeneesheer opvolgingsverslagen op om verder over je dossier te oordelen. In dat geval houden we je steeds op de hoogte.
Een ernstige ziekte blijft gedekt zolang je nog in behandeling bent in het kader van dezelfde aandoening, of tot het einde van jouw aansluiting binnen deze polis.
Opvolging
Het is mogelijk dat onze adviserende arts een opvolgverslag vraagt om op de hoogte te blijven van je dossier. In dat geval houden wij je daarvan op de hoogte.
Tussenkomst
De terugbetalingen in het kader van je ernstige ziekte gebeuren altijd volgens de voorwaarden in je polis.
Het dossier van je ernstige ziekte kan in principe doorlopen zolang er behandelingen nodig zijn, of tot aan het einde van je aansluiting.
Onze raadsgeneersheer kan je regelmatig nieuwe opvolgingsverslagen vragen om verder over je dossier te oordelen. In dat geval houden we je steeds op de hoogte.
Dien je online via de Vanbreda App of het webportaal je kosten in? Kies dan de gepaste waarborg voor een vlotte administratieve verwerking en snelle terugbetaling van je kosten.
Hospitalisatie
Selecteer de waarborg ‘Hospitalisatie’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die verband houden met je hospitalisatie. Denk bijvoorbeeld aan je hospitalisatiefactuur, maar ook aan kosten voor medische zorg vóór en ná je hospitalisatie, zoals medicatie, doktersbezoeken en kinesitherapie als gevolg van de hospitalisatie. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden door je verzekering en hoe lang je periode van voor- en nazorg loopt.
Ernstige ziekte
Kies de waarborg ‘Ernstige ziekte’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die te maken hebben met een erkende ernstige ziekte (zoals kanker of diabetes). Voorbeelden van dit soort medische kosten zijn medicatie, doktersbezoeken, kinesitherapie en verpleging. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden en welke aandoeningen door je verzekering worden erkend als ernstige ziekte.
Ambulant
Selecteer de waarborg ‘Ambulant’ voor alle medische kosten die niet te maken hebben met een hospitalisatie of erkende ernstige ziekte.
Heb je enkel een hospitalisatieplan bij Vanbreda Health Care? Dan zijn ambulante kosten die geen verband houden met een hospitalisatie of ernstige ziekte in principe niet gedekt. Je hoeft ze dan ook niet aan ons te bezorgen.
Heb je wel een ambulant plan bij Vanbreda Health Care? Dan voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling van bepaalde ambulante kosten. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke ambulante kosten precies gedekt worden door je verzekering.
