Ga naar hoofdinhoud

Ernstige ziekte

Ernstige ziekte

Ernstig ziek? Bij Vanbreda zijn we er om je te steunen, ook op de moeilijkste momenten. Via je hospitalisatieverzekering komen we tussen bij een heel aantal ernstige ziekten, zoals kanker en diabetes. Samen gaan we voor een herstel met de beste zorgen.

doctors report

Wat te doen bij ernstige ziekte?

We ondersteunen je stap voor stap, zodat je er niet alleen voor staat wanneer het moeilijk gaat.

Meld je ernstige ziekte

Meld je ernstige ziekte via de app of het webportaal. Bezorg ons een verslag van je arts met diagnose, uitgevoerde ingrepen en geplande behandelingen. We openen je dossier en laten je weten of je ernstige ziekte door je polis wordt gedekt.

1

Voeg je kosten samen

Wordt je ernstige ziekte gedekt door je polis? Bewaar dan de bewijsstukken van je medische kosten. Denk bijvoorbeeld aan behandelingen, doktersbezoeken, geregistreerde medicatie, verpleging en kinesitherapie.

2

Dien je kosten in

Stuur een gemaakte kost altijd meteen door via de app of het webportaal. Selecteer daarbij de ‘waarborg ernstige ziekte’. De app geeft ook toegang tot je AssurPharma-kaart voor terugbetaling van medicatie die je in de apotheek koopt.

3

In detail

Hoe geef je een ernstige ziekte aan?

Een ernstige ziekte meld je zo snel mogelijk via de app of het webportaal. Zo kunnen we je meteen helpen. Om een ernstige ziekte te melden heb je het medische verslag van je behandelende arts nodig.


Dat verslag moet de bevestiging van de ziekte in kwestie of een precieze diagnose bevatten. Daarnaast vermeldt je arts ook de al uitgevoerde ingrepen en geplande behandelingen. Je voegt het medische verslag van je arts eenvoudig als bijlage toe bij je online melding van ernstige ziekte.


Vervolgens gaat onze adviserende arts met je informatie aan de slag voor een snelle verwerking van de documenten die je ons hebt bezorgd. We houden je online op de hoogte over de status van je dossier en laten je zo snel mogelijk weten of je ernstige ziekte gedekt wordt door je verzekeringspolis. Dat laatste hangt af van de individuele voorwaarden van je polis.

doctors report

Terugbetaling

Welke kosten komen in aanmerking?

Welke uitgaven worden gedekt bij een ernstige ziekte?

De ambulante kosten die rechtstreeks verband houden met je ernstige ziekte kunnen we vaak terugbetalen, afhankelijk van je polisvoorwaarden.

Typische voorbeelden zijn je medische behandelingen en sommige vorm van ambulante zorg, zoals doktersbezoeken, geregistreerde medicatie, verpleging of kinesitherapie.

Hoe lang terug in de tijd kun je kosten indienen?

We kunnen je dossier opstarten zodra je een diagnose hebt gekregen of zodra je met je verzekeringspolis bent aangesloten.

De maximale wettelijke termijn voor indiening en terugbetaling van je gemaakte kosten bedraagt drie jaar. Kosten die langer dan drie jaar geleden gemaakt zijn, kunnen we niet verwerken.

pills

Aandoeningen

Wil je meteen weten of je aandoening gedekt wordt door je verzekeringspolis?

Vraag je individuele polisvoorwaarden op via de app of het webportaal.


Foto met bovenaanzicht van het bureau van een arts, met stethoscoop en kladblok

Je kaarten altijd digitaal bij de hand

Eén app voor je 010-nummer en AssurPharma-barcode

Medi-Link

Via het derdebetalerssysteem Medi-Link komt je ziekenhuisfactuur meteen bij Vanbreda terecht zodra je aangifte hebt gedaan. Zo kunnen we de betaling in jouw plaats afhandelen. Deel daarom altijd bij een inschrijving in het ziekenhuis je 010-nummer. Dat vind je terug in je app.

AssurPharma

AssurPharma is de overkoepelende digitale dienst die de terugbetaling van geneesmiddelen regelt. Laat je persoonlijke AssurPharma-barcode scannen door je apotheker bij de aankoop van medicijnen. Zo komen je apothekerskosten meteen bij ons terecht om verdere terugbetaling af te handelen.

Foto van een smartphone in een hand, met kaarten van de Vanbreda op het scherm.

Veelgestelde vragen

Toon alle

Ernstige ziekte