3 soorten ambulante kosten
Er zijn drie types ambulante kosten die je kunt indienen voor terugbetaling door je verzekering bij Vanbreda. Hier vind je een handig overzicht.
Ambulant
Ambulante kosten indienen: 5 stappen
Verzamel je bewijsstukken en ondersteunende documenten
Getuigschrift voor verstrekte hulp: dit document krijg je van je arts, kinesitherapeut of tandarts na afloop van je afspraak. Je bezorgt het aan je ziekenfonds (mutualiteit).
Attest (kwijtschrift) van je ziekenfonds: Dit document vraag je op bij je ziekenfonds (mutualiteit). Op dit document staat vermeld hoeveel van je kosten het ziekenfonds al heeft terugbetaald.
Voorschriften van je arts: Van toepassing bij bijvoorbeeld de aankoop van een bril, lenzen of medicatie.
BVAC-attest: Het standaardattest dat je krijgt bij de apotheker bij de aankoop van medicatie.
Open de Vanbreda App
De snelste manier om je kosten in te dienen? Online natuurlijk. Via de app of het webportaal krijg je eenvoudig toegang tot je persoonlijke Vanbreda-omgeving.
Apotheekkosten kun je via de AssurPharma-kaart indienen.
Dien je kosten in
Neem een duidelijke foto van je bewijsstukken en upload ze direct als bijlage in je digitale omgeving. (Tip: maak altijd één foto per bladzijde en zorg dat alle info goed leesbaar is. Maak van BVAC-attesten telkens een aparte foto.) Vul vervolgens alle gevraagde gegevens in, bevestig je aanvraag, en klaar!
Volg je aanvraag online op
Zodra je je aanvraag tot terugbetaling hebt ingediend, ontvang je een bevestiging. Je kunt de status van je dossier eenvoudig online opvolgen via de app of het webportaal. We brengen je telkens per e-mail of via de app op de hoogte zodra je aanvraag verder verwerkt is.
Ontvang je terugbetaling
Meestal staat het terug te betalen bedrag binnen de vijf werkdagen op je rekening. Is er iets onduidelijk of ontbreekt er informatie in je dossier? Dan nemen we contact met je op.
Extra tips
Toon je AssurPharma-barcode in de apotheek. Zo worden je kosten automatisch naar ons doorgestuurd, zonder papierwerk.
Je vrijstellingen bekijken? Raadpleeg je polisvoorwaarden en ontdek voor welke terugbetalingen je in aanmerking komt.
Bijkomende documenten indienen? Scan ze eenvoudig in de app.
De status van je terugbetaling opvragen? In de app vind je altijd een actueel overzicht.
Ambulante zorg is méér dan hulp op afstand.
De juiste medische zorg is cruciaal om gezond te blijven. Dat weten we bij Vanbreda maar al te goed.
Ambulante zorg gaat verder dan het terugbetalen van je ziekenhuiskosten. Daarom ondersteunen we je bij je gezondheid in het dagelijkse leven. Of het nu gaat om een routinecontrole bij de tandarts, een nieuwe bril, of kinesitherapie: we zorgen altijd voor een vlotte terugbetaling van de zorg die jij nodig hebt om gezond te blijven. Vraag je polisvoorwaarden op en ontdek voor welke terugbetalingen je in aanmerking komt.

Artikels
Artikelen

Hospitalisatie
4 min leestijd
Cataract operatie
Heb je een cataractoperatie gepland?

Ambulante zorg
2 min leestijd
Naar de apotheek
Apotheekkosten indienen voor terugbetaling is eenvoudig. Op deze pagina ontdek je hoe je je kosten indient voor een vlotte terugbetaling.

Ambulante zorg
5 min leestijd
Naar de orthodontist
Op deze pagina vind je terug hoe je eenvoudig een deel van je kosten terugbetaald krijgt en wat je daarvoor moet doen.
Veelgestelde vragen
Toon alleTerugbetaling en kosten
Via de barcode op je AssurPharma-kaart stuurt je apotheker ons rechtstreeks de kosten voor je medicatie op – helemaal online. Je apotheker scant daarvoor eenvoudig je AssurPharma-code in de Vanbreda App op je smartphone. Heb je geen smartphone? Dan kun je de code ook per e-mail aanvragen. Je registreert je eenvoudig voor communicatie met Vanbreda via e-mail op
AssurPharma is het samenwerkingsproject tussen Belgische apothekers en verzekeraars. Koop je bij de apotheek geneesmiddelen die terugbetaald worden door je hospitalisatieverzekering of een verzekering voor ambulante zorg? Dan scant de apotheker je persoonlijke AssurPharma-barcode op je telefoon om je BVAC-attest voor terugbetaling automatisch aan ons te bezorgen. Je kunt de terugbetalingsstatus van je kost dan ook meteen online opvolgen. Je vindt je AssurPharma-barcode en die van je gezinsleden terug in je Vanbreda App.
Een BVAC-attest is een standaardattest dat je bij de apotheek krijgt bij aankoop van geneesmiddelen. Dankzij AssurPharma hoef je je BVAC-attest niet langer op papier op te vragen in de apotheek om later bij ons in te dienen voor terugbetaling. Laat gewoon je persoonlijke AssurPharma-barcode in de Vanbreda App scannen door je apotheker. Zo wordt je BVAC-attest automatisch aan Vanbreda bezorgd voor terugbetaling van je medicijnen.
De terugbetaling van je kosten wordt altijd berekend volgens de polisvoorwaarden van je verzekering. Je verzekering betaalt ambulante kosten terug die binnen de pre- of postperiode van je ziekenhuisopname vallen en die rechtstreeks te maken hebben met je opname. Ambulante kosten die je buiten deze periode maakt (en dus met een prestatie- of aankoopdatum buiten de gedekte periode), kun je dus niet indienen voor terugbetaling door je verzekering – ook niet als ze nog steeds verband houden met je ziekenhuisopname.
De duur van je pre- en postperiode vind je terug in je polisvoorwaarden.
