Veelgestelde vragen
KenniscentrumTerugbetaling en kosten
Ontdek hoe je eenvoudig medische kosten indient via de Vanbreda Health Care App.
Alle kaarten (zoals je 010-nummer voor Medi-Link en je AssurPharma-barcode) zijn altijd digitaal beschikbaar via je Vanbreda App of het webportaal. We bezorgen je dus niet langer papieren kaarten. Zodra je op je persoonlijke profiel bent ingelogd, zie je op het startscherm je eigen kaarten en die van eventuele gezinsleden.
Extra tips:
Medi-Link-kaart (010-nummer) voor hospitalisatie
Het 010-nummer van je Medi-Link-kaart is gekoppeld aan je hospitalisaties.
Geef altijd eerst je hospitalisatie aan via de Vanbreda App of het webportaal. Zo kun je nadien tijdens je hospitalisatie je 010-nummer doorgeven aan het ziekenhuis.
Lukt het niet meteen om in te loggen via de app of het webportaal, of dien je aangifte voor iemand anders? Je kunt een hospitalisatie ook altijd aangeven zonder in te loggen, via app.vanbreda.be. Kies daar onder de titel ‘Ga anoniem verder’ voor de optie ‘Hospitalisatie aangeven’. We bevestigen je Medi-Link-nummer trouwens ook altijd via e-mail na verwerking van je aangifte.
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet terugbetalen bij kosten die gedekt worden door je verzekeringspolis. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Afhankelijk van je polisvoorwaarden wordt de eigen bijdrage per verzekeringsjaar of per schadejaar (vanaf het moment dat je je eerste kost hebt ingediend) afgehouden. Je eigen bijdrage wordt ingehouden van je kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling, net zo lang tot het bedrag van je eigen bijdrage is bereikt. Het ingehouden bedrag van je eigen bijdrage staat trouwens altijd vermeld op de afrekening die je van ons ontvangt. Een gedetailleerd overzicht van je eigen bijdragen vind je in je polisvoorwaarden.
AssurPharma is het samenwerkingsproject tussen Belgische apothekers en verzekeraars. Koop je bij de apotheek geneesmiddelen die terugbetaald worden door je hospitalisatieverzekering of een verzekering voor ambulante zorg? Dan scant de apotheker je persoonlijke AssurPharma-barcode op je telefoon om je BVAC-attest voor terugbetaling automatisch aan ons te bezorgen. Je kunt de terugbetalingsstatus van je kost dan ook meteen online opvolgen. Je vindt je AssurPharma-barcode en die van je gezinsleden terug in je Vanbreda App.
Een BVAC-attest is een standaardattest dat je bij de apotheek krijgt bij aankoop van geneesmiddelen. Dankzij AssurPharma hoef je je BVAC-attest niet langer op papier op te vragen in de apotheek om later bij ons in te dienen voor terugbetaling. Laat gewoon je persoonlijke AssurPharma-barcode in de Vanbreda App scannen door je apotheker. Zo wordt je BVAC-attest automatisch aan Vanbreda bezorgd voor terugbetaling van je medicijnen.
Het kan gebeuren dat niet al je medische kosten worden gedekt door je verzekeringspolis. Enkele voorbeelden:
Beperkingen of uitsluitingen
Sommige kosten worden niet of slechts beperkt terugbetaald door je verzekering. Denk bijvoorbeeld aan louter esthetische behandelingen zonder medisch doel.
Eigen bijdrage
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet betalen voor kosten die door je verzekeringspolis worden gedekt. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Medische kosten die lager zijn dan je eigen bijdrage worden daarom niet vergoed.
Plafond
Voor sommige terugbetalingen door je verzekering geldt een plafond of limiet. Tot dit maximumbedrag kun je voor bepaalde behandelingen of andere medische uitgaven een terugbetaling ontvangen. Zodra je het plafond hebt bereikt, betaal je de overige kosten zelf.
Niet-medische kosten
Niet-medische kosten worden nooit gedekt. Denk bijvoorbeeld aan verzorgingsproducten of betaalde wifi bij een ziekenhuisopname: die betaal je altijd zelf. In je polisvoorwaarden vind je alle details terug over de kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling.
Dien je online via de Vanbreda App of het webportaal je kosten in? Kies dan de gepaste waarborg voor een vlotte administratieve verwerking en snelle terugbetaling van je kosten.
Hospitalisatie
Selecteer de waarborg ‘Hospitalisatie’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die verband houden met je hospitalisatie. Denk bijvoorbeeld aan je hospitalisatiefactuur, maar ook aan kosten voor medische zorg vóór en ná je hospitalisatie, zoals medicatie, doktersbezoeken en kinesitherapie als gevolg van de hospitalisatie. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden door je verzekering en hoe lang je periode van voor- en nazorg loopt.
Ernstige ziekte
Kies de waarborg ‘Ernstige ziekte’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die te maken hebben met een erkende ernstige ziekte (zoals kanker of diabetes). Voorbeelden van dit soort medische kosten zijn medicatie, doktersbezoeken, kinesitherapie en verpleging. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden en welke aandoeningen door je verzekering worden erkend als ernstige ziekte.
Ambulant
Selecteer de waarborg ‘Ambulant’ voor alle medische kosten die niet te maken hebben met een hospitalisatie of erkende ernstige ziekte.
Heb je enkel een hospitalisatieplan bij Vanbreda Health Care? Dan zijn ambulante kosten die geen verband houden met een hospitalisatie of ernstige ziekte in principe niet gedekt. Je hoeft ze dan ook niet aan ons te bezorgen.
Heb je wel een ambulant plan bij Vanbreda Health Care? Dan voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling van bepaalde ambulante kosten. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke ambulante kosten precies gedekt worden door je verzekering.
De terugbetaling van je kosten wordt altijd berekend volgens de polisvoorwaarden van je verzekering. Je verzekering betaalt ambulante kosten terug die binnen de pre- of postperiode van je ziekenhuisopname vallen en die rechtstreeks te maken hebben met je opname. Ambulante kosten die je buiten deze periode maakt (en dus met een prestatie- of aankoopdatum buiten de gedekte periode), kun je dus niet indienen voor terugbetaling door je verzekering – ook niet als ze nog steeds verband houden met je ziekenhuisopname.
De duur van je pre- en postperiode vind je terug in je polisvoorwaarden.
Wordt je zoon of dochter in het ziekenhuis opgenomen? Dan wil je als ouder misschien mee overnachten in het ziekenhuis tijdens de hospitalisatie van je kind. Het verblijf van een naaste in de kamer van een opgenomen patiënt heet rooming-in.
De eventuele terugbetaling van rooming-in hangt af van je polisvoorwaarden. Voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling? Dan hangt het bedrag meestal af van de leeftijd van het kind. Vaak geldt er ook een beperking op het aantal dagen waarvoor rooming-in wordt vergoed, of een maximumbedrag.
Dekt je polis rooming-in? Bezorg ons dan de hospitalisatiefactuur van je kind, met daarop de kosten voor rooming-in vermeld. Een aparte factuur voor bijvoorbeeld hotelkosten op naam van de ouders wordt nooit terugbetaald.
Niet-medische kosten worden nooit terugbetaald door je hospitalisatieverzekering. Voorbeelden van niet-medische kosten zijn verzorgingsproducten of het verblijf van een partner op je kamer tijdens een hospitalisatie. In je polisvoorwaarden vind je alle details terug over de kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling.
Registreren op de Vanbreda App met itsme®?
Dankzij itsme® log je veilig in op je persoonlijke Vanbreda-omgeving – zowel in de app als via je browser. Zo heb je altijd beveiligde toegang tot je persoonlijke dossier en doe je eenvoudig aangifte van je ziekenhuisopnames, ambulante kosten en meer.