Naar het ziekenhuis: wat te doen?
Volg deze cijf stappen voor een vlotte hospitalisatie.
Hospitalisatie zonder overnachting
Dagopname
Wat is een dagopname in het ziekenhuis?
Niet elke hospitalisatie duurt meerdere dagen. Soms mag je nog op de dag van een ingreep of behandeling naar huis.
Ook in dat geval doe je een aangifte van je hospitalisatie.
Hoe werkt een dagopname?
Doe vooraf aangifte van je dagopname. Op de dag van de ingreep toon je vervolgens je 010-nummer voor Medi-Link.
Op die manier regelen wij je factuur rechtstreeks als ze wordt aanvaard volgens je polisvoorwaarden, dankzij het derdebetalerssysteem.
We houden je uiteraard altijd op de hoogte van de aanvaarding van je kosten.

Meerdaags verblijf in het ziekenhuis
Hospitalisatie met overnachting
Welk kamertype kan ik kiezen?
Verblijf je tijdens je hospitalisatie in een eenpersoonskamer? Dan mogen je artsen ereloonsupplementen aanrekenen.
In je polisvoorwaarden vind je eenvoudig terug welke kamertypes worden terugbetaald gedurende je verblijf in het ziekenhuis. Kijk dus zeker goed na welke supplementen gedekt worden door je verzekering.
Zo weet je meteen waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan.

Medische bijstand buiten België
Hospitalisatie in het buitenland
Word jij of een gezinslid plotseling ziek in het buitenland?
Word jij of een gezinslid plotseling ziek in het buitenland? We staan voor je klaar om ervoor te zorgen dat je ziekenhuisopname vlot verloopt.
Elke hospitalisatieverzekering van Vanbreda omvat een beperkte dekking van medische kosten in het buitenland.
Heb je daarnaast via je werkgever ook een bijstandsverzekering via Assi-Link of Assi-Link+? Dan kun je rekenen op bijkomende diensten in het buitenland, zoals extra bijstand en repatriëring.
Meld je opname via de app of het webportaal zoals bij een normale ziekenhuisopname in België en selecteer de optie ‘ziekenhuis in het buitenland’.

Je kaarten altijd digitaal bij de hand
Eén app voor je 010-nummer en AssurPharma-barcode
Medi-Link
Via het derdebetalerssysteem Medi-Link komt je ziekenhuisfactuur meteen bij Vanbreda terecht, zodat wij de betaling in jouw plaats kunnen afhandelen zodra je aangifte hebt gedaan van je hospitalisatie. Deel daarom altijd bij een inschrijving in het ziekenhuis je 010-nummer. Dat vind je terug in je app.
Assurpharma
AssurPharma is de overkoepelende digitale dienst die de terugbetaling van geneesmiddelen regelt. Laat je persoonlijke AssurPharma-barcode scannen door je apotheker bij de aankoop van medicijnen. Zo komen je apothekerskosten meteen bij ons terecht om verdere terugbetaling af te handelen.

Extra tips
Neem altijd je identiteitskaart mee naar het ziekenhuis en zorg ervoor dat je de Vanbreda App hebt geïnstalleerd.
Toon altijd je 010-nummer in het ziekenhuis (via de Vanbreda App)
Doe eenvoudig online aangifte van je hospitalisatie en volg de verwerkingsstatus rechtstreeks op via de Vanbreda App.
Bijkomende kosten? Ook die dien je eenvoudig in via je app.
Artikels
Nuttige artikels
Familie & Leven
3 min leestijd
Zwangerschap en bevalling
Op deze pagina ontdek je hoe we je bij Vanbreda helpen en wat je moet doen voor een vlotte terugbetaling van je kosten.

Hospitalisatie
3 min leestijd
Pre- en postperiode
Ondersteuning voor en na je hospitalisatie.

Familie & Leven
4 min leestijd
Op reis naar het buitenland
Een reis naar het buitenland gepland? Wat fijn! Of je nu op citytrip gaat naar New York, een wintersportvakantie hebt geboekt...
Veelgestelde vragen
Toon alleZiekenhuisopname
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet terugbetalen bij kosten die gedekt worden door je verzekeringspolis. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Afhankelijk van je polisvoorwaarden wordt de eigen bijdrage per verzekeringsjaar of per schadejaar (vanaf het moment dat je je eerste kost hebt ingediend) afgehouden. Je eigen bijdrage wordt ingehouden van je kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling, net zo lang tot het bedrag van je eigen bijdrage is bereikt. Het ingehouden bedrag van je eigen bijdrage staat trouwens altijd vermeld op de afrekening die je van ons ontvangt. Een gedetailleerd overzicht van je eigen bijdragen vind je in je polisvoorwaarden.
Medi-Link is het derdebetalerssysteem van Vanbreda Health. Dankzij die derdebetalersregeling betaal je geen voorschot of factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar betaalt je verzekering die voor jou. Je ziekenhuis bezorgt ons namelijk de factuur van je opname via Medi-Link. We betalen je hospitalisatiefactuur aan het ziekenhuis, volgens de voorwaarden in je verzekeringspolis. Nadien bezorgen we je een afrekeningsnota.
Hoe werkt Medi-Link?
Voor je ziekenhuisopname doe je aangifte van je hospitalisatie via de Vanbreda App of het webportaal. Is je dossier goedgekeurd? Dan hoef je in het ziekenhuis enkel nog je 010-nummer te tonen. Die identificatiecode voor Medi-Link vind je in de Vanbreda App. Zo ontvangen we je ziekenhuisfactuur rechtstreeks en hoef je geen voorschot te betalen aan het ziekenhuis. Vervolgens krijg je van ons een afrekening met daarin de kosten die niet worden gedekt door je verzekering. Je betaalt achteraf dus enkel nog het bedrag terug dat niet wordt gedekt door je verzekering.
Opgelet: Medi-Link is er voor de betaling van je hospitalisatiefactuur, en dus niet voor ambulante kosten.
Wordt je zoon of dochter in het ziekenhuis opgenomen? Dan wil je als ouder misschien mee overnachten in het ziekenhuis tijdens de hospitalisatie van je kind. Het verblijf van een naaste in de kamer van een opgenomen patiënt heet rooming-in.
De eventuele terugbetaling van rooming-in hangt af van je polisvoorwaarden. Voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling? Dan hangt het bedrag meestal af van de leeftijd van het kind. Vaak geldt er ook een beperking op het aantal dagen waarvoor rooming-in wordt vergoed, of een maximumbedrag.
Dekt je polis rooming-in? Bezorg ons dan de hospitalisatiefactuur van je kind, met daarop de kosten voor rooming-in vermeld. Een aparte factuur voor bijvoorbeeld hotelkosten op naam van de ouders wordt nooit terugbetaald.
De verblijfskosten van je partner tijdens een ziekenhuisopname worden nooit terugbetaald door je verzekering.
Niet-medische kosten worden nooit terugbetaald door je hospitalisatieverzekering. Voorbeelden van niet-medische kosten zijn verzorgingsproducten of het verblijf van een partner op je kamer tijdens een hospitalisatie. In je polisvoorwaarden vind je alle details terug over de kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling.
