Veelgestelde vragen
KenniscentrumZiekenhuisopname
Leer hoe je een hospitalisatie snel en correct meldt met de Vanbreda Health Care App.
Is de datum van je ziekenhuisopname veranderd of wil je andere gegevens wijzigen van een ziekenhuisopname die je al hebt ingediend via de Vanbreda App of het webportaal? Dien dan gewoon een nieuwe aanvraag in.
Doe aangifte van je hospitalisatie zoals je dat normaal zou doen, met de bijgewerkte gegevens (bijvoorbeeld een ander ziekenhuis of nieuwe opnamedatum). Je ontvangt dan een nieuwe bevestiging. De oude hospitalisatie zal nog steeds in het overzicht vermeld worden, maar daar hoef je verder geen aandacht aan te schenken.
Als je in het ziekenhuis moet overnachten, kun je kiezen voor een eenpersoonskamer. Het bedrag dat je in dat geval zelf betaalt voor je ziekenhuisopname – de zogeheten eigen bijdrage –, ligt meestal hoger dan bij een verblijf in een meerpersoonskamer. Je ziekenhuis mag bij een verblijf in een eenpersoonskamer extra kamersupplementen aanrekenen, naast ereloonsupplementen van je behandelende artsen.
Een eventuele (volledige of gedeeltelijke) terugbetaling van deze supplementen hangt af van de voorwaarden van je verzekeringspolis. Soms zijn er ook beperkingen op de terugbetaling, afhankelijk van het ziekenhuis waar je wordt opgenomen. Voor meer info over de aangerekende supplementen bij een eenpersoonskamer neem je best rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet terugbetalen bij kosten die gedekt worden door je verzekeringspolis. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Afhankelijk van je polisvoorwaarden wordt de eigen bijdrage per verzekeringsjaar of per schadejaar (vanaf het moment dat je je eerste kost hebt ingediend) afgehouden. Je eigen bijdrage wordt ingehouden van je kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling, net zo lang tot het bedrag van je eigen bijdrage is bereikt. Het ingehouden bedrag van je eigen bijdrage staat trouwens altijd vermeld op de afrekening die je van ons ontvangt. Een gedetailleerd overzicht van je eigen bijdragen vind je in je polisvoorwaarden.
Medi-Link is het derdebetalerssysteem van Vanbreda Health. Dankzij die derdebetalersregeling betaal je geen voorschot of factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar betaalt je verzekering die voor jou. Je ziekenhuis bezorgt ons namelijk de factuur van je opname via Medi-Link. We betalen je hospitalisatiefactuur aan het ziekenhuis, volgens de voorwaarden in je verzekeringspolis. Nadien bezorgen we je een afrekeningsnota.
Hoe werkt Medi-Link?
Voor je ziekenhuisopname doe je aangifte van je hospitalisatie via de Vanbreda App of het webportaal. Is je dossier goedgekeurd? Dan hoef je in het ziekenhuis enkel nog je 010-nummer te tonen. Die identificatiecode voor Medi-Link vind je in de Vanbreda App. Zo ontvangen we je ziekenhuisfactuur rechtstreeks en hoef je geen voorschot te betalen aan het ziekenhuis. Vervolgens krijg je van ons een afrekening met daarin de kosten die niet worden gedekt door je verzekering. Je betaalt achteraf dus enkel nog het bedrag terug dat niet wordt gedekt door je verzekering.
Opgelet: Medi-Link is er voor de betaling van je hospitalisatiefactuur, en dus niet voor ambulante kosten.
Alle kaarten (zoals je 010-nummer voor Medi-Link en je AssurPharma-barcode) zijn altijd digitaal beschikbaar via je Vanbreda App of het webportaal. We bezorgen je dus niet langer papieren kaarten. Zodra je op je persoonlijke profiel bent ingelogd, zie je op het startscherm je eigen kaarten en die van eventuele gezinsleden.
Extra tips:
Medi-Link-kaart (010-nummer) voor hospitalisatie
Het 010-nummer van je Medi-Link-kaart is gekoppeld aan je hospitalisaties.
Geef altijd eerst je hospitalisatie aan via de Vanbreda App of het webportaal. Zo kun je nadien tijdens je hospitalisatie je 010-nummer doorgeven aan het ziekenhuis.
Lukt het niet meteen om in te loggen via de app of het webportaal, of dien je aangifte voor iemand anders? Je kunt een hospitalisatie ook altijd aangeven zonder in te loggen, via app.vanbreda.be. Kies daar onder de titel ‘Ga anoniem verder’ voor de optie ‘Hospitalisatie aangeven’. We bevestigen je Medi-Link-nummer trouwens ook altijd via e-mail na verwerking van je aangifte.
Heb je aangifte gedaan van je hospitalisatie? Dan bezorgen we je een bevestiging van de aanvaarding van je dossier. Je krijgt van ons dan ook een 010-nummer. Dat nummer geef je door als je je aanmeldt aan de balie van het ziekenhuis. Dankzij je 010-nummer weet het ziekenhuis wie je bent en hoef je ter plaatse geen voorschot meer te betalen. Bovendien dient je 010-nummer voor de identificatie bij Medi-Link. Dat is de derdebetalersregeling die ervoor zorgt dat je ziekenhuisfactuur rechtstreeks bij Vanbreda Health terechtkomt. Zijn er kosten die niet door je verzekering gedekt worden? Dan bezorgen we je achteraf een afrekening met de kosten die je nog (gedeeltelijk of volledig) moet betalen.
Ben je vergeten je 010-nummer te laten registreren in het ziekenhuis?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met je ziekenhuis. Vaak kun je het 010-nummer dan nog laten koppelen aan je dossier, zelfs wanneer je het ziekenhuis al hebt verlaten. Slaagt je ziekenhuis erin om je 010-nummer alsnog te koppelen, dan kun je nog altijd eenvoudig gebruikmaken van de derdebetalersregeling via Medi-Link. Kan je 010-nummer niet langer worden gekoppeld aan Medi-Link? Dan betaal je eerst zelf je ziekenhuisfactuur aan het ziekenhuis. Daarna bezorg je je factuur aan ons via de Vanbreda App of het webportaal en betalen we je de kosten terug die in aanmerking komen voor terugbetaling, volgens de voorwaarden van je verzekeringspolis.
Kies je voor een poliklinische bevalling? Dan doe je dezelfde online aangifte als voor een gewone bevalling of keizersnede. Beval je liever thuis? Kijk dan zeker de dekking voor thuisbevalling na in je verzekeringspolis. In je polisvoorwaarden vind je meteen ook terug hoe je je kindje kunt aansluiten bij hospitalisatieverzekering.
Onder een ongeval verstaan we voor je verzekering onder andere: verkeersongevallen, privéongevallen, huis-, tuin- en keukenongevallen, valpartijen, sportongevallen, schoolongevallen, arbeidsongevallen en meer. Geef je in de Vanbreda App of in het webportaal een ziekenhuisopname aan voor de behandeling van letsels die het gevolg zijn van een ongeval uit het verleden? Geef ook in dat geval aan dat de opname het gevolg is van een ongeval.
We kunnen helaas nooit een voorschot in jouw plaats betalen. Heb je een voorschot betaald in het ziekenhuis? Dan wordt dat bedrag achteraf vermeld op je eindfactuur. We nemen je voorschot uiteraard mee in de berekening van je eindfactuur. De uiteindelijke terugbetaling van je gemaakte kosten gebeurt volgens de voorwaarden van je verzekeringspolis.
Let op: Kijk altijd na of een eventueel voorschot dat je hebt betaald, vermeld staat op de eindfactuur van het ziekenhuis. Alleen dan kunnen we een eventuele terugbetaling voorzien. Wanneer je gebruikmaakt van de derdebetalersregeling (Medi-Link) mag het ziekenhuis je geen voorschot aanrekenen.
Urgent opgenomen in het ziekenhuis? Doe dan zo snel mogelijk aangifte van je hospitalisatie. Dat is nodig om de terugbetaling van je facturen via het derdebetalerssysteem te activeren.
Word jij of een gezinslid plotseling ziek in het buitenland? We staan voor je klaar om ervoor te zorgen dat je ziekenhuisopname vlot verloopt.
Elke hospitalisatieverzekering van Vanbreda omvat een beperkte dekking van medische kosten in het buitenland.
Heb je daarnaast via je werkgever ook een bijstandsverzekering via Assi-Link of Assi-Link+? Dan kun je rekenen op bijkomende diensten in het buitenland, zoals extra bijstand en repatriëring.
Meld je opname via de app of het webportaal zoals bij een normale ziekenhuisopname in België en selecteer de optie ‘ziekenhuis in het buitenland’.
Wordt je zoon of dochter in het ziekenhuis opgenomen? Dan wil je als ouder misschien mee overnachten in het ziekenhuis tijdens de hospitalisatie van je kind. Het verblijf van een naaste in de kamer van een opgenomen patiënt heet rooming-in.
De eventuele terugbetaling van rooming-in hangt af van je polisvoorwaarden. Voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling? Dan hangt het bedrag meestal af van de leeftijd van het kind. Vaak geldt er ook een beperking op het aantal dagen waarvoor rooming-in wordt vergoed, of een maximumbedrag.
Dekt je polis rooming-in? Bezorg ons dan de hospitalisatiefactuur van je kind, met daarop de kosten voor rooming-in vermeld. Een aparte factuur voor bijvoorbeeld hotelkosten op naam van de ouders wordt nooit terugbetaald.
Artikels
Leer hoe je het meeste uit je verzekering haalt.
Familie & Leven
3 min leestijd
Zwangerschap en bevalling
Op deze pagina ontdek je hoe we je bij Vanbreda helpen en wat je moet doen voor een vlotte terugbetaling van je kosten.

Hospitalisatie
4 min leestijd
Cataract operatie
Heb je een cataractoperatie gepland?

Familie & Leven
4 min leestijd
Op reis naar het buitenland
Een reis naar het buitenland gepland? Wat fijn! Of je nu op citytrip gaat naar New York, een wintersportvakantie hebt geboekt...
Registreren op de Vanbreda App met itsme®?
Dankzij itsme® log je veilig in op je persoonlijke Vanbreda-omgeving – zowel in de app als via je browser. Zo heb je altijd beveiligde toegang tot je persoonlijke dossier en doe je eenvoudig aangifte van je ziekenhuisopnames, ambulante kosten en meer.