Ga naar hoofdinhoud

Pre- en postperiode

Door Maureen

3 min leestijd

Deel dit artikel

pre post

Pre- en postperiode: ondersteuning voor en na je hospitalisatie

Een ziekenhuisopname brengt vaak extra kosten met zich mee, zowel voor als na de hospitalisatie. Denk bijvoorbeeld aan een bijkomend doktersbezoek, consultaties bij je specialist, medicatie, kinesitherapie of extra verzorging. De meeste verzekeringspolissen voorzien daarom een aanvullende dekking voor de pre- en postperiode van een hospitalisatie. Dat betekent dat je dus kosten die verband houden met een hospitalisatie en die binnen de officiële pre- of postperiode vallen, kunt indienen voor terugbetaling. De duur van die pre- en postperiode vind je terug in de voorwaarden van je polis.


Wanneer dien je je kosten in?

We kunnen je bijkomende kosten van een pre- of postperiode pas behandelen na de verwerking van je hospitalisatiefactuur. Toch hoef je niet te wachten om je kosten in te dienen: je kunt ze meteen opsturen en we voegen ze automatisch toe aan je dossier. Na ontvangst van je hospitalisatiefactuur verwerken we de bijkomende kosten die je hebt ingediend.

Opgelet: het duurt meestal zo’n twee à drie maanden vooraleer we de factuur van je opname ontvangen van het ziekenhuis.



Hoe dien je je kosten in?

Je dient de kosten van extra behandelingen en medicijnen tijdens je pre- en postperiode eenvoudig in via de Vanbreda App of het webportaal. Dat doe je als geregistreerde gebruiker razendsnel. Met een eigen account kun je ook je ingediende kosten opvolgen en de status van je terugbetalingen nakijken. Nog geen account? Maak je persoonlijke account aan via itsme® of met je e-mailadres. Via het webportaal kun je ook als niet-geregistreerde gebruiker kosten indienen voor iemand anders.



Welke documenten heb je nodig voor een terugbetaling?

Bij een consultatie bij een arts of specialist stuurt je dokter het elektronische getuigschrift (eAttest) rechtstreeks door naar je ziekenfonds. Als patiënt betaal je dus alleen het remgeld en eventuele supplementen. Om je kosten te kunnen indienen via de Vanbreda App of het webportaal, vraag je bij je arts om het zogeheten ‘bewijsstuk geneeskundige verzorging patiënt’. Op dat attest staan alle kosten nauwkeurig aangeduid. Als alternatief kun je ook het individuele attest van je ziekenfonds (kwijtschrift) indienen, na de terugbetaling door je mutualiteit.

Apotheekkosten krijg je dan weer terugbetaald dankzij je persoonlijke AssurPharma-barcode. De apotheker scant die code bij de aankoop van medicijnen. Je hebt je AssurPharma-barcode altijd bij de hand in je Vanbreda App. Verder hoef je niets meer te doen: alle nodige gegevens worden snel digitaal verwerkt door ons team.

Ambulante ziekenhuisfacturen of labofacturen bezorg je ons ook rechtstreeks in je Vanbreda App of op het webportaal.

Deel dit artikel

Maureen

Healthcare expert

Vond je dit een nuttig item?

Nee

Ja

Vind een antwoord op al je vragen.

Neem een kijkje in ons kenniscentrum, hier kan je de meest gestelde vragen terugvinden.

Naar Kenniscentrum