Veelgestelde vragen
KenniscentrumErnstige ziekte
Een ernstige ziekte blijft gedekt zolang je nog in behandeling bent in het kader van dezelfde aandoening, of tot het einde van jouw aansluiting binnen deze polis.
Opvolging
Het is mogelijk dat onze adviserende arts een opvolgverslag vraagt om op de hoogte te blijven van je dossier. In dat geval houden wij je daarvan op de hoogte.
Tussenkomst
De terugbetalingen in het kader van je ernstige ziekte gebeuren altijd volgens de voorwaarden in je polis.
Het dossier van je ernstige ziekte kan in principe doorlopen zolang er behandelingen nodig zijn, of tot aan het einde van je aansluiting.
Onze raadsgeneersheer kan je regelmatig nieuwe opvolgingsverslagen vragen om verder over je dossier te oordelen. In dat geval houden we je steeds op de hoogte.
Sommige ernstige aandoeningen worden gedefinieerd als 'ernstige ziekte' en vallen onder de waarborg ernstige ziektes van je polis. De meeste polissen hebben zo'n waarborg, maar niet allemaal.
Kijk daarom je polis na om te weten te komen of jouw polis een waarborg ernstige ziekte bevat en of jouw ernstige ziekte opgenomen is in de lijst van aandoeningen waarvoor deze waarborg geldt.
Je dossier loopt door zolang er behandelingen nodig zijn, of tot het einde van je aansluiting. In sommige gevallen vraagt onze raadsgeneesheer opvolgingsverslagen op om verder over je dossier te oordelen. In dat geval houden we je steeds op de hoogte.
We kunnen helaas nooit een voorschot in jouw plaats betalen. Heb je een voorschot betaald in het ziekenhuis? Dan wordt dat bedrag achteraf vermeld op je eindfactuur. We nemen je voorschot uiteraard mee in de berekening van je eindfactuur. De uiteindelijke terugbetaling van je gemaakte kosten gebeurt volgens de voorwaarden van je verzekeringspolis.
Let op: Kijk altijd na of een eventueel voorschot dat je hebt betaald, vermeld staat op de eindfactuur van het ziekenhuis. Alleen dan kunnen we een eventuele terugbetaling voorzien. Wanneer je gebruikmaakt van de derdebetalersregeling (Medi-Link) mag het ziekenhuis je geen voorschot aanrekenen.
Dien je online via de Vanbreda App of het webportaal je kosten in? Kies dan de gepaste waarborg voor een vlotte administratieve verwerking en snelle terugbetaling van je kosten.
Hospitalisatie
Selecteer de waarborg ‘Hospitalisatie’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die verband houden met je hospitalisatie. Denk bijvoorbeeld aan je hospitalisatiefactuur, maar ook aan kosten voor medische zorg vóór en ná je hospitalisatie, zoals medicatie, doktersbezoeken en kinesitherapie als gevolg van de hospitalisatie. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden door je verzekering en hoe lang je periode van voor- en nazorg loopt.
Ernstige ziekte
Kies de waarborg ‘Ernstige ziekte’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die te maken hebben met een erkende ernstige ziekte (zoals kanker of diabetes). Voorbeelden van dit soort medische kosten zijn medicatie, doktersbezoeken, kinesitherapie en verpleging. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden en welke aandoeningen door je verzekering worden erkend als ernstige ziekte.
Ambulant
Selecteer de waarborg ‘Ambulant’ voor alle medische kosten die niet te maken hebben met een hospitalisatie of erkende ernstige ziekte.
Heb je enkel een hospitalisatieplan bij Vanbreda Health Care? Dan zijn ambulante kosten die geen verband houden met een hospitalisatie of ernstige ziekte in principe niet gedekt. Je hoeft ze dan ook niet aan ons te bezorgen.
Heb je wel een ambulant plan bij Vanbreda Health Care? Dan voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling van bepaalde ambulante kosten. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke ambulante kosten precies gedekt worden door je verzekering.
Een ernstige ziekte meld je zo snel mogelijk via de app of het webportaal. Zo kunnen we je meteen helpen. Om een ernstige ziekte te melden heb je het medische verslag van je behandelende arts nodig.
Dat verslag moet de bevestiging van de ziekte in kwestie of een precieze diagnose bevatten. Daarnaast vermeldt je arts ook de al uitgevoerde ingrepen en geplande behandelingen. Je voegt het medische verslag van je arts eenvoudig als bijlage toe bij je online melding van ernstige ziekte.
Vervolgens gaat onze adviserende arts met je informatie aan de slag voor een snelle verwerking van de documenten die je ons hebt bezorgd. We houden je online op de hoogte over de status van je dossier en laten je zo snel mogelijk weten of je ernstige ziekte gedekt wordt door je verzekeringspolis. Dat laatste hangt af van de individuele voorwaarden van je polis.
Bezorg ons dan voor elke ernstige ziekte apart een online aangifte, met telkens het bijbehorende medische verslag.
Is de datum van je ziekenhuisopname veranderd of wil je andere gegevens wijzigen van een ziekenhuisopname die je al hebt ingediend via de Vanbreda App of het webportaal? Dien dan gewoon een nieuwe aanvraag in.
Doe aangifte van je hospitalisatie zoals je dat normaal zou doen, met de bijgewerkte gegevens (bijvoorbeeld een ander ziekenhuis of nieuwe opnamedatum). Je ontvangt dan een nieuwe bevestiging. De oude hospitalisatie zal nog steeds in het overzicht vermeld worden, maar daar hoef je verder geen aandacht aan te schenken.
Registreren op de Vanbreda App met itsme®?
Dankzij itsme® log je veilig in op je persoonlijke Vanbreda-omgeving – zowel in de app als via je browser. Zo heb je altijd beveiligde toegang tot je persoonlijke dossier en doe je eenvoudig aangifte van je ziekenhuisopnames, ambulante kosten en meer.