AssurMed: eenvoudige terugbetaling van je medische uitgaven
AssurMed is het digitale platform dat zorgt voor een vlotte, efficiënte en foutloze verwerking van je getuigschriften voor ambulante zorg, zoals doktersconsultaties, tandartsbezoeken en sessies bij de kinesitherapeut. Op deze pagina ontdek je hoe je AssurMed activeert en gebruikt om kosten in te dienen.
Hoe werkt AssurMed?
AssurMed is een initiatief van Assuralia, de koepelorganisatie van de Belgische verzekeringssector. Via AssurMed geef je als verzekerde eenmalig de toestemming om je gegevens te gebruiken op getuigschriften voor verstrekte hulp. Dat kan via het gratis gezondheidsportaal Helena of bij AssurMed zelf. Vervolgens worden je terugbetalingen automatisch verwerkt.
Hoe activeer je AssurMed?
Toestemming geven voor het gebruik van je gegevens is eenvoudig.
Activatie via de AssurMed-website
Ga naar de AssurMed-website.
Klik op ‘login’ en identificeer je met itsme® of een digitale kaartlezer.
Geef toestemming om je gegevens te delen met AssurMed. (Je kunt je toestemming trouwens later altijd weer intrekken.)
In orde! Je kunt nu AssurMed gebruiken.
Activatie via Helena
Ga naar de Helena-website.
Klik op ‘aanmelden’ en identificeer je met itsme® of een digitale kaartlezer.
Ga binnen het platform naar ‘terugbetalingen’ en stel je verzekeringsmaatschappij in.
Selecteer ‘Vanbreda Risk & Benefits’ en voer je 010-nummer in. Dat nummer vind je op je digitale Medi-Link-kaart in de Vanbreda App.
Vul je geboortedatum en adresgegevens in en klik op ‘opslaan’.
In orde! Je kunt nu AssurMed gebruiken. (Je kunt je toestemming voor het delen van je gegevens trouwens later altijd weer intrekken.)
Hoe dien je kosten in via AssurMed?
Zodra je AssurMed hebt geactiveerd, kun je kosten indienen. Let op: je kunt alleen kosten indienen voor behandelingen of andere prestaties die plaatsvinden ná je activatie van AssurMed.
Kosten indienen in het Helena-platform is eenvoudig. Ga in je Helena-omgeving naar ‘documenten’ en klik op de relevante kost of het document dat je wilt indienen. Vervolgens klik je op ‘terugbetaling aanvragen’. De status van je terugbetaling volg je eenvoudig op via Helena. In de Vanbreda App wordt je kost zichtbaar zodra die is terugbetaald.
Deel dit artikel
Koenraad Heijlen
Transformation Manager
Vond je dit een nuttig item?
Nee
Ja
Artikels
Misschien zijn deze iets voor jou
We geven aanbevelingen op basis van je recente handelingen op onze site:
Familie & Leven
3 min leestijd
Zwangerschap en bevalling
Op deze pagina ontdek je hoe we je bij Vanbreda helpen en wat je moet doen voor een vlotte terugbetaling van je kosten.

Hospitalisatie
3 min leestijd
Pre- en postperiode
Ondersteuning voor en na je hospitalisatie.
Ambulante zorg
4 min leestijd
Naar de dokter
Een consultatie met je huisarts of een specialist?
Vind een antwoord op al je vragen.
Neem een kijkje in ons kenniscentrum, hier kan je de meest gestelde vragen terugvinden.