Ga naar hoofdinhoud

AssurMed: eenvoudige terugbetaling van je medische uitgaven

Door Koenraad Heijlen

3 min leestijd

Deel dit artikel

assurmed

AssurMed: eenvoudige terugbetaling van je medische uitgaven

AssurMed is het digitale platform dat zorgt voor een vlotte, efficiënte en foutloze verwerking van je getuigschriften voor ambulante zorg, zoals doktersconsultaties, tandartsbezoeken en sessies bij de kinesitherapeut. Op deze pagina ontdek je hoe je AssurMed activeert en gebruikt om kosten in te dienen.



Hoe werkt AssurMed?

AssurMed is een initiatief van Assuralia, de koepelorganisatie van de Belgische verzekeringssector. Via AssurMed geef je als verzekerde eenmalig de toestemming om je gegevens te gebruiken op getuigschriften voor verstrekte hulp. Dat kan via het gratis gezondheidsportaal Helena of bij AssurMed zelf. Vervolgens worden je terugbetalingen automatisch verwerkt.



Hoe activeer je AssurMed?

Toestemming geven voor het gebruik van je gegevens is eenvoudig.



Activatie via de AssurMed-website

  1. Ga naar de AssurMed-website.

  2. Klik op ‘login’ en identificeer je met itsme® of een digitale kaartlezer.

  3. Geef toestemming om je gegevens te delen met AssurMed. (Je kunt je toestemming trouwens later altijd weer intrekken.)

  4. In orde! Je kunt nu AssurMed gebruiken.



Activatie via Helena
  1. Ga naar de Helena-website.

  2. Klik op ‘aanmelden’ en identificeer je met itsme® of een digitale kaartlezer.

  3. Ga binnen het platform naar ‘terugbetalingen’ en stel je verzekeringsmaatschappij in.

  4. Selecteer ‘Vanbreda Risk & Benefits’ en voer je 010-nummer in. Dat nummer vind je op je digitale Medi-Link-kaart in de Vanbreda App. 

  5. Vul je geboortedatum en adresgegevens in en klik op ‘opslaan’.

  6. In orde! Je kunt nu AssurMed gebruiken. (Je kunt je toestemming voor het delen van je gegevens trouwens later altijd weer intrekken.)



Hoe dien je kosten in via AssurMed?


Zodra je AssurMed hebt geactiveerd, kun je kosten indienen. Let op: je kunt alleen kosten indienen voor behandelingen of andere prestaties die plaatsvinden ná je activatie van AssurMed.

Kosten indienen in het Helena-platform is eenvoudig. Ga in je Helena-omgeving naar ‘documenten’ en klik op de relevante kost of het document dat je wilt indienen. Vervolgens klik je op ‘terugbetaling aanvragen’. De status van je terugbetaling volg je eenvoudig op via Helena. In de Vanbreda App wordt je kost zichtbaar zodra die is terugbetaald.

Deel dit artikel

Koenraad Heijlen

Transformation Manager

Vond je dit een nuttig item?

Nee

Ja

Vind een antwoord op al je vragen.

Neem een kijkje in ons kenniscentrum, hier kan je de meest gestelde vragen terugvinden.

Naar Kenniscentrum