Veelgestelde vragen
KenniscentrumDekking en premies
De prijs van geneeskundige zorg gaat elk jaar omhoog. Daarnaast wordt gemiddeld zo’n 80% van de medische kosten in een mensenleven gemaakt boven de pensioengerechtigde leeftijd. Oudere mensen worden doorgaans vaker opgenomen voor complexe en dure ingrepen. Daarom liggen de premies van je hospitalisatieplan hoger als je op latere leeftijd aansluit.
Het kan gebeuren dat niet al je medische kosten worden gedekt door je verzekeringspolis. Enkele voorbeelden:
Beperkingen of uitsluitingen
Sommige kosten worden niet of slechts beperkt terugbetaald door je verzekering. Denk bijvoorbeeld aan louter esthetische behandelingen zonder medisch doel.
Eigen bijdrage
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet betalen voor kosten die door je verzekeringspolis worden gedekt. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Medische kosten die lager zijn dan je eigen bijdrage worden daarom niet vergoed.
Plafond
Voor sommige terugbetalingen door je verzekering geldt een plafond of limiet. Tot dit maximumbedrag kun je voor bepaalde behandelingen of andere medische uitgaven een terugbetaling ontvangen. Zodra je het plafond hebt bereikt, betaal je de overige kosten zelf.
Niet-medische kosten
Niet-medische kosten worden nooit gedekt. Denk bijvoorbeeld aan verzorgingsproducten of betaalde wifi bij een ziekenhuisopname: die betaal je altijd zelf. In je polisvoorwaarden vind je alle details terug over de kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling.
De terugbetaling van kraamhulp (ook wel kraamzorg genoemd) hangt af van je polisvoorwaarden. Is er in je polis een terugbetaling voorzien? Dan wordt uitsluitend kraamhulp door een erkende kraamverzorger of kraaminstelling gedekt. Een poetshulp of gezinshulp wordt niet terugbetaald door je hospitalisatieverzekering.
De prestaties van de kraamhulp moeten vallen binnen de erkende postperiode na je bevalling. Raadpleeg je persoonlijke polisvoorwaarden om na te gaan welke regels en beperkingen van toepassing zijn (bijvoorbeeld een maximaal aantal dagen, een maximumbedrag, of enkel kraamhulp die aansluitend op een ziekenhuisopname volgt).
Een ernstige ziekte blijft gedekt zolang je nog in behandeling bent in het kader van dezelfde aandoening, of tot het einde van jouw aansluiting binnen deze polis.
Opvolging
Het is mogelijk dat onze adviserende arts een opvolgverslag vraagt om op de hoogte te blijven van je dossier. In dat geval houden wij je daarvan op de hoogte.
Tussenkomst
De terugbetalingen in het kader van je ernstige ziekte gebeuren altijd volgens de voorwaarden in je polis.
Wordt je zoon of dochter in het ziekenhuis opgenomen? Dan wil je als ouder misschien mee overnachten in het ziekenhuis tijdens de hospitalisatie van je kind. Het verblijf van een naaste in de kamer van een opgenomen patiënt heet rooming-in.
De eventuele terugbetaling van rooming-in hangt af van je polisvoorwaarden. Voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling? Dan hangt het bedrag meestal af van de leeftijd van het kind. Vaak geldt er ook een beperking op het aantal dagen waarvoor rooming-in wordt vergoed, of een maximumbedrag.
Dekt je polis rooming-in? Bezorg ons dan de hospitalisatiefactuur van je kind, met daarop de kosten voor rooming-in vermeld. Een aparte factuur voor bijvoorbeeld hotelkosten op naam van de ouders wordt nooit terugbetaald.
Niet-medische kosten worden nooit terugbetaald door je hospitalisatieverzekering. Voorbeelden van niet-medische kosten zijn verzorgingsproducten of het verblijf van een partner op je kamer tijdens een hospitalisatie. In je polisvoorwaarden vind je alle details terug over de kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling.
Afhankelijk van jouw polisvoorwaarden en of er een collectief plan bij pensionering werd voorzien, kan je ofwel aangesloten blijven ofwel individueel verderzetten.
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet terugbetalen bij kosten die gedekt worden door je verzekeringspolis. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Afhankelijk van je polisvoorwaarden wordt de eigen bijdrage per verzekeringsjaar of per schadejaar (vanaf het moment dat je je eerste kost hebt ingediend) afgehouden. Je eigen bijdrage wordt ingehouden van je kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling, net zo lang tot het bedrag van je eigen bijdrage is bereikt. Het ingehouden bedrag van je eigen bijdrage staat trouwens altijd vermeld op de afrekening die je van ons ontvangt. Een gedetailleerd overzicht van je eigen bijdragen vind je in je polisvoorwaarden.
Dien je online via de Vanbreda App of het webportaal je kosten in? Kies dan de gepaste waarborg voor een vlotte administratieve verwerking en snelle terugbetaling van je kosten.
Hospitalisatie
Selecteer de waarborg ‘Hospitalisatie’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die verband houden met je hospitalisatie. Denk bijvoorbeeld aan je hospitalisatiefactuur, maar ook aan kosten voor medische zorg vóór en ná je hospitalisatie, zoals medicatie, doktersbezoeken en kinesitherapie als gevolg van de hospitalisatie. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden door je verzekering en hoe lang je periode van voor- en nazorg loopt.
Ernstige ziekte
Kies de waarborg ‘Ernstige ziekte’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die te maken hebben met een erkende ernstige ziekte (zoals kanker of diabetes). Voorbeelden van dit soort medische kosten zijn medicatie, doktersbezoeken, kinesitherapie en verpleging. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden en welke aandoeningen door je verzekering worden erkend als ernstige ziekte.
Ambulant
Selecteer de waarborg ‘Ambulant’ voor alle medische kosten die niet te maken hebben met een hospitalisatie of erkende ernstige ziekte.
Heb je enkel een hospitalisatieplan bij Vanbreda Health Care? Dan zijn ambulante kosten die geen verband houden met een hospitalisatie of ernstige ziekte in principe niet gedekt. Je hoeft ze dan ook niet aan ons te bezorgen.
Heb je wel een ambulant plan bij Vanbreda Health Care? Dan voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling van bepaalde ambulante kosten. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke ambulante kosten precies gedekt worden door je verzekering.
Registreren op de Vanbreda App met itsme®?
Dankzij itsme® log je veilig in op je persoonlijke Vanbreda-omgeving – zowel in de app als via je browser. Zo heb je altijd beveiligde toegang tot je persoonlijke dossier en doe je eenvoudig aangifte van je ziekenhuisopnames, ambulante kosten en meer.