Ga naar hoofdinhoud

Naar de dokter

Door Lindsey Meul

4 min leestijd

Deel dit artikel

docter visit

Naar de dokter

Een consultatie met je huisarts of een specialist? Op deze pagina ontdek je wat we terugbetalen en hoe je je kosten eenvoudig indient voor een snelle administratieve afhandeling.


Welke kosten van een consultatie betalen we terug?

Heeft de raadpleging bij je huisarts of specialist rechtstreeks te maken met een hospitalisatie die we eerder hebben goedgekeurd voor terugbetaling en valt de consultatie in de pre- of postperiode van de ziekenhuisopname? Dan is je doktersbezoek gedekt door Vanbreda Health. Ook als de raadpleging rechtstreeks verband houdt met een lopend dossier ben je gedekt.

Ambulante prestaties zijn dan weer gedekt als je bent aangesloten op het bijkomende ambulante plan. Het bedrag van je terugbetaling wordt bepaald door je individuele polisvoorwaarden en de waarborg.



Welke documenten moet je indienen voor terugbetaling?

Na afloop van een consultatie stuurt je arts of specialist het elektronische getuigschrift (eAttest) rechtstreeks door naar je ziekenfonds. Als patiënt betaal je dus alleen het remgeld en eventuele supplementen. Om je kosten te kunnen indienen via de Vanbreda App of het webportaal, vraag je bij je arts om het zogeheten ‘bewijsstuk geneeskundige verzorging patiënt’. Op dat attest staan alle kosten nauwkeurig aangeduid. Als alternatief kun je ook het individuele attest van je ziekenfonds (kwijtschrift) indienen, na de terugbetaling door je mutualiteit.

Werkt je arts niet met de derdebetalersregeling? Dan krijg je als patiënt een getuigschrift voor verstrekte hulp, dat je indient bij je ziekenfonds. Vervolgens bezorg je ons het attest van je ziekenfonds via de Vanbreda App of het webportaal.

 


Checklist: wat moet er op een getuigschrift of bewijsstuk staan?

  • Datum van de prestatie (datum van je doktersbezoek).

  • Naam van de patiënt

  • Naam van de dokter of specialist

  • Nomenclatuurnummer van de dokter of specialist

  • Bedrag van de raadpleging



Hoe dien je kosten in voor terugbetaling?

Je dient de bewijsstukken van je consultatie eenvoudig in via de Vanbreda App of het webportaal. Dat doe je als geregistreerde gebruiker razendsnel. Nog geen account? Maak je persoonlijke account aan via itsme® of met je e-mailadres. Via het webportaal kun je ook als niet-geregistreerde gebruiker kosten indienen voor iemand anders.


Geconventioneerde en niet-geconventioneerde artsen

Een geconventioneerde arts of specialist hanteert de officiële tarieven die zijn vastgelegd in overleg met de ziekenfondsen. Je betaalt bij de consultatie dan enkel het remgeld. Een niet-geconventioneerde arts bepaalt zijn of haar eigen tarieven en kan dus vrij kiezen wat een consultatie kost. In dat geval betaal je als patiënt dus een groter deel zelf.

Deel dit artikel

Lindsey Meul

Healthcare expert

Vond je dit een nuttig item?

Nee

Ja

Vind een antwoord op al je vragen.

Neem een kijkje in ons kenniscentrum, hier kan je de meest gestelde vragen terugvinden.

Naar Kenniscentrum