Veelgestelde vragen
KenniscentrumAlle veelgestelde vragen
Een ernstige ziekte meld je zo snel mogelijk via de app of het webportaal. Zo kunnen we je meteen helpen. Om een ernstige ziekte te melden heb je het medische verslag van je behandelende arts nodig.
Dat verslag moet de bevestiging van de ziekte in kwestie of een precieze diagnose bevatten. Daarnaast vermeldt je arts ook de al uitgevoerde ingrepen en geplande behandelingen. Je voegt het medische verslag van je arts eenvoudig als bijlage toe bij je online melding van ernstige ziekte.
Vervolgens gaat onze adviserende arts met je informatie aan de slag voor een snelle verwerking van de documenten die je ons hebt bezorgd. We houden je online op de hoogte over de status van je dossier en laten je zo snel mogelijk weten of je ernstige ziekte gedekt wordt door je verzekeringspolis. Dat laatste hangt af van de individuele voorwaarden van je polis.
Word jij of een gezinslid plotseling ziek in het buitenland? We staan voor je klaar om ervoor te zorgen dat je ziekenhuisopname vlot verloopt.
Elke hospitalisatieverzekering van Vanbreda omvat een beperkte dekking van medische kosten in het buitenland.
Heb je daarnaast via je werkgever ook een bijstandsverzekering via Assi-Link of Assi-Link+? Dan kun je rekenen op bijkomende diensten in het buitenland, zoals extra bijstand en repatriëring.
Meld je opname via de app of het webportaal zoals bij een normale ziekenhuisopname in België en selecteer de optie ‘ziekenhuis in het buitenland’.
Niet elke hospitalisatie duurt meerdere dagen. Soms mag je nog op de dag van een ingreep of behandeling naar huis. Ook in dat geval doe je een aangifte van je hospitalisatie.
Hoe werkt een dagopname?
Doe vooraf aangifte van je dagopname. Op de dag van de ingreep toon je vervolgens je 010-nummer voor Medi-Link. Op die manier regelen wij je factuur rechtstreeks als ze wordt aanvaard volgens je polisvoorwaarden, dankzij het derdebetalerssysteem. We houden je uiteraard altijd op de hoogte van de aanvaarding van je kosten.
Met voorafbestaandheden bedoelen we elke ziekte, ongeval, zwangerschap en bevalling die zich heeft voorgedaan vóór de aansluitingsdatum of waarvan de eerste objectieve symptomen opdoken vóór die datum.
We kunnen geen rente uitkeren als de aandoening of arbeidsongeschiktheid waarvoor je gebruik wil maken van de verzekering vóór je aansluiting werd vastgesteld. We houden bij ziekte en ongeval niettemin rekening met de verergering van je aandoening of de verhoging van de graad van arbeidsongeschiktheid, wanneer je sinds meer dan één jaar bent aangesloten en je gedurende die periode niet arbeidsongeschikt bent als gevolg van de voorafbestaande aandoening.
Met andere woorden, je krijgt geen uitkering als je gedurende je eerste jaar van aansluiting ziek of arbeidsongeschikt wordt door een voorafbestaandheid.
Een ernstige ziekte blijft gedekt zolang je nog in behandeling bent in het kader van dezelfde aandoening, of tot het einde van jouw aansluiting binnen deze polis.
Opvolging
Het is mogelijk dat onze adviserende arts een opvolgverslag vraagt om op de hoogte te blijven van je dossier. In dat geval houden wij je daarvan op de hoogte.
Tussenkomst
De terugbetalingen in het kader van je ernstige ziekte gebeuren altijd volgens de voorwaarden in je polis.
Het dossier van je ernstige ziekte kan in principe doorlopen zolang er behandelingen nodig zijn, of tot aan het einde van je aansluiting.
Onze raadsgeneersheer kan je regelmatig nieuwe opvolgingsverslagen vragen om verder over je dossier te oordelen. In dat geval houden we je steeds op de hoogte.
Sommige ernstige aandoeningen worden gedefinieerd als 'ernstige ziekte' en vallen onder de waarborg ernstige ziektes van je polis. De meeste polissen hebben zo'n waarborg, maar niet allemaal.
Kijk daarom je polis na om te weten te komen of jouw polis een waarborg ernstige ziekte bevat en of jouw ernstige ziekte opgenomen is in de lijst van aandoeningen waarvoor deze waarborg geldt.
Je dossier loopt door zolang er behandelingen nodig zijn, of tot het einde van je aansluiting. In sommige gevallen vraagt onze raadsgeneesheer opvolgingsverslagen op om verder over je dossier te oordelen. In dat geval houden we je steeds op de hoogte.
De carenzperiode is de wachtperiode waarin de verzekering nog geen dekking biedt. Een verzekering gewaarborgd inkomen kan pas worden ingeschakeld zodra de carenzperiode overschreden is. Hoelang die periode is, is afhankelijk van je polisvoorwaarden.
Op dat moment val je niet langer onder het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Als je ziek wordt tijdens een periode van tijdelijke werkeloosheid, dan krijg je hiervoor een uitkering van de mutualiteit. Voor de verzekering gewaarborgd inkomen begint de carenzperiode te lopen vanaf de start van je arbeidsongeschiktheid. Na afloop van deze carenzperiode kan je bij ons een dossier indienen.
Ben je langer ziek dan oorspronkelijk verwacht? Of ben je vroeger aan de slag? Vanbreda ontvangt alle relevante informatie omtrent werkhervattingen, verlengingen van je arbeidsongeschiktheid rechtstreeks via je werkgever. Uiteraard kan je ons ook zelf op de hoogte houden van relevante wijzigingen in je situatie, zoals in het geval van voortijdige werkhervatting. Zo vermijd je dat Vanbreda ten onrechte bedragen uitkeert, die je achteraf zou moeten terugbetalen.
Onder 'ambulante zorgen' verstaan we alle medische zorgen die je krijgt buiten een ziekenhuisopname. Denk maar aan een bezoek aan de huisarts of de specialist, een scan of echo, een behandeling bij de kinesist, medicatie bij de apotheker, ... Vraag hier je polisvoorwaarden op om te weten welke ambulante kosten gedekt zijn door jouw verzekering.
Bij een hospitalisatie horen vaak andere medische kosten die je niet maakt tijdens de hospitalisatie zelf, maar die er wel mee samenhangen. Denk bijvoorbeeld aan medicatie, bezoeken aan een gespecialiseerd arts, kinesist of medische onderzoeken voor of na je opname.
In de meeste polissen worden deze ambulante kosten gedekt door een 'pre/post-periode', dit is een bepaalde periode vóór en na je hospitalisatie. Welke medische kosten we voor je terugbetalen en welke periode er precies als pre/post-periode geldt, hangt af van je polis.
Afhankelijk van jouw polisvoorwaarden en of er een collectief plan bij pensionering werd voorzien, kan je ofwel aangesloten blijven ofwel individueel verderzetten.
Urgent opgenomen in het ziekenhuis? Doe dan zo snel mogelijk aangifte van je hospitalisatie. Dat is nodig om de terugbetaling van je facturen via het derdebetalerssysteem te activeren.
Onder een ongeval verstaan we voor je verzekering onder andere: verkeersongevallen, privéongevallen, huis-, tuin- en keukenongevallen, valpartijen, sportongevallen, schoolongevallen, arbeidsongevallen en meer. Geef je in de Vanbreda App of in het webportaal een ziekenhuisopname aan voor de behandeling van letsels die het gevolg zijn van een ongeval uit het verleden? Geef ook in dat geval aan dat de opname het gevolg is van een ongeval.
Je kunt de Vanbreda App op verschillende mobiele toestellen (smartphone of tablet) downloaden en gebruiken door je eenvoudig aan te melden met je persoonlijke account. Een persoonlijk account hoef je maar één keer aan te maken: daarna kun je het gebruiken op al je apparaten.
Tip: Met een persoonlijk account beheer je niet alleen eenvoudig je eigen verzekeringen, maar ook die van eventuele gezinsleden. Heb je je account succesvol aangemaakt? Dan kun je daarmee eenvoudig inloggen op een ander toestel, met volledig behoud van al je gegevens.
Tik op het vraagteken naast het cijfertoetsenbord. Je wordt dan gevraagd om uit te loggen en vervolgens opnieuw aan te melden met je gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens kun je je pincode opnieuw instellen.
De Vanbreda App gebruikt standaard dezelfde voorkeurstaal als de taal die je op je smartphone hebt ingesteld. Wil je je voorkeurstaal wijzigen? Ga in de app naar het menu ‘Meer’ en vervolgens naar het submenu ‘Instellingen’. Onder het label ‘Instellingen’ vind je de optie ‘Taal’. Daar kun je de taal van je app aanpassen.
Tip: Kies in je Vanbreda App liefst voor dezelfde taal als de voorkeurstaal die je ons hebt doorgegeven voor alle communicatie met Vanbreda Health. Als je twee verschillende talen hebt ingesteld, kan het gebeuren dat je afrekening een combinatie van verschillende talen bevat. De infobox in de app of het webportaal wijst je in dat geval op het taalverschil en zal je aanraden om de gebruikte taal in je online omgeving aan te passen aan de taal die je eerder aan ons hebt doorgegeven voor onze correspondentie.
Wil je ook graag je taal voor alle communicatie aanpassen? Neem dan contact op met de personeelsdienst van je werkgever. We gebruiken namelijk de gegevens die we van hen ontvangen voor je taalkeuze.
Wordt je zoon of dochter in het ziekenhuis opgenomen? Dan wil je als ouder misschien mee overnachten in het ziekenhuis tijdens de hospitalisatie van je kind. Het verblijf van een naaste in de kamer van een opgenomen patiënt heet rooming-in.
De eventuele terugbetaling van rooming-in hangt af van je polisvoorwaarden. Voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling? Dan hangt het bedrag meestal af van de leeftijd van het kind. Vaak geldt er ook een beperking op het aantal dagen waarvoor rooming-in wordt vergoed, of een maximumbedrag.
Dekt je polis rooming-in? Bezorg ons dan de hospitalisatiefactuur van je kind, met daarop de kosten voor rooming-in vermeld. Een aparte factuur voor bijvoorbeeld hotelkosten op naam van de ouders wordt nooit terugbetaald.
Niet-medische kosten worden nooit terugbetaald door je hospitalisatieverzekering. Voorbeelden van niet-medische kosten zijn verzorgingsproducten of het verblijf van een partner op je kamer tijdens een hospitalisatie. In je polisvoorwaarden vind je alle details terug over de kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling.
De verblijfskosten van je partner tijdens een ziekenhuisopname worden nooit terugbetaald door je verzekering.
De terugbetaling van kraamhulp (ook wel kraamzorg genoemd) hangt af van je polisvoorwaarden. Is er in je polis een terugbetaling voorzien? Dan wordt uitsluitend kraamhulp door een erkende kraamverzorger of kraaminstelling gedekt. Een poetshulp of gezinshulp wordt niet terugbetaald door je hospitalisatieverzekering.
De prestaties van de kraamhulp moeten vallen binnen de erkende postperiode na je bevalling. Raadpleeg je persoonlijke polisvoorwaarden om na te gaan welke regels en beperkingen van toepassing zijn (bijvoorbeeld een maximaal aantal dagen, een maximumbedrag, of enkel kraamhulp die aansluitend op een ziekenhuisopname volgt).
We hebben je rekeningnummer nodig om je medische kosten terug te betalen. Ook als je bijvoorbeeld per ongeluk een premie dubbel hebt betaald, storten we het bedrag terug op je vaste rekeningnummer. Heb je nog geen rekeningnummer toegevoegd aan je persoonlijke account of wil je je rekeningnummer wijzigen? Via de Vanbreda App of het webportaal pas je eenvoudig je rekeninggegevens aan. Je vindt je rekeningnummer via ‘Meer’ en vervolgens ‘Gezinsleden’.
Je verzekeringspolis opzeggen is eenvoudig. Dien je aanvraag tot stopzetting in via de Vanbreda App of het webportaal. Dan kijken we voor je na of we je verzekeringspolis kunnen beëindigen, en zo ja, vanaf wanneer.
Let op: sommige aansluitingen kunnen enkel rechtstreeks via je werkgever worden geregeld.
Aansluiten bij een verzekeringspolis is eenvoudig. Geef je aanvraag door via de Vanbreda App of het webportaal. Vervolgens kijken we voor je na of een aansluiting mogelijk is, vanaf welke datum de aansluiting kan starten en onder welke voorwaarden.
Let op: sommige aansluitingen kunnen enkel rechtstreeks via je werkgever worden geregeld.
Een individuele voortzetting (ook wel individuele verderzetting genoemd) van je verzekering is alleen mogelijk nadat je aansluiting op het collectieve medische plan (via je werkgever) is stopgezet. je moet je aanvraag voor een individuele voortzetting afronden binnen een maand na het einde van je collectieve plan.
Als je in het ziekenhuis moet overnachten, kun je kiezen voor een eenpersoonskamer. Het bedrag dat je in dat geval zelf betaalt voor je ziekenhuisopname – de zogeheten eigen bijdrage –, ligt meestal hoger dan bij een verblijf in een meerpersoonskamer. Je ziekenhuis mag bij een verblijf in een eenpersoonskamer extra kamersupplementen aanrekenen, naast ereloonsupplementen van je behandelende artsen.
Een eventuele (volledige of gedeeltelijke) terugbetaling van deze supplementen hangt af van de voorwaarden van je verzekeringspolis. Soms zijn er ook beperkingen op de terugbetaling, afhankelijk van het ziekenhuis waar je wordt opgenomen. Voor meer info over de aangerekende supplementen bij een eenpersoonskamer neem je best rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.
De betaling van je verzekeringspremie kun je eenvoudig automatisch regelen via een domiciliëring (ook wel SEPA-mandaat genoemd). Het grootste voordeel van een domiciliëring? Je hoeft niet langer zelf een overschrijving uit te voeren om je premie te betalen. Met een domiciliëringsmandaat geef je ons toestemming om je verzekeringspremie automatisch en veilig van je bankrekening af te schrijven.
Een nieuw adres? Geef het eenvoudig door via de Vanbreda App of het webportaal.
De terugbetaling van je kosten wordt altijd berekend volgens de polisvoorwaarden van je verzekering. Je verzekering betaalt ambulante kosten terug die binnen de pre- of postperiode van je ziekenhuisopname vallen en die rechtstreeks te maken hebben met je opname. Ambulante kosten die je buiten deze periode maakt (en dus met een prestatie- of aankoopdatum buiten de gedekte periode), kun je dus niet indienen voor terugbetaling door je verzekering – ook niet als ze nog steeds verband houden met je ziekenhuisopname.
De duur van je pre- en postperiode vind je terug in je polisvoorwaarden.
De prijs van geneeskundige zorg gaat elk jaar omhoog. Daarnaast wordt gemiddeld zo’n 80% van de medische kosten in een mensenleven gemaakt boven de pensioengerechtigde leeftijd. Oudere mensen worden doorgaans vaker opgenomen voor complexe en dure ingrepen. Daarom liggen de premies van je hospitalisatieplan hoger als je op latere leeftijd aansluit.
Dien je online via de Vanbreda App of het webportaal je kosten in? Kies dan de gepaste waarborg voor een vlotte administratieve verwerking en snelle terugbetaling van je kosten.
Hospitalisatie
Selecteer de waarborg ‘Hospitalisatie’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die verband houden met je hospitalisatie. Denk bijvoorbeeld aan je hospitalisatiefactuur, maar ook aan kosten voor medische zorg vóór en ná je hospitalisatie, zoals medicatie, doktersbezoeken en kinesitherapie als gevolg van de hospitalisatie. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden door je verzekering en hoe lang je periode van voor- en nazorg loopt.
Ernstige ziekte
Kies de waarborg ‘Ernstige ziekte’ in de app of het webportaal voor alle medische kosten die te maken hebben met een erkende ernstige ziekte (zoals kanker of diabetes). Voorbeelden van dit soort medische kosten zijn medicatie, doktersbezoeken, kinesitherapie en verpleging. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke kosten precies gedekt worden en welke aandoeningen door je verzekering worden erkend als ernstige ziekte.
Ambulant
Selecteer de waarborg ‘Ambulant’ voor alle medische kosten die niet te maken hebben met een hospitalisatie of erkende ernstige ziekte.
Heb je enkel een hospitalisatieplan bij Vanbreda Health Care? Dan zijn ambulante kosten die geen verband houden met een hospitalisatie of ernstige ziekte in principe niet gedekt. Je hoeft ze dan ook niet aan ons te bezorgen.
Heb je wel een ambulant plan bij Vanbreda Health Care? Dan voorziet je verzekeringspolis een terugbetaling van bepaalde ambulante kosten. Vraag je polisvoorwaarden op om te zien welke ambulante kosten precies gedekt worden door je verzekering.
Het kan gebeuren dat niet al je medische kosten worden gedekt door je verzekeringspolis. Enkele voorbeelden:
Beperkingen of uitsluitingen
Sommige kosten worden niet of slechts beperkt terugbetaald door je verzekering. Denk bijvoorbeeld aan louter esthetische behandelingen zonder medisch doel.
Eigen bijdrage
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet betalen voor kosten die door je verzekeringspolis worden gedekt. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Medische kosten die lager zijn dan je eigen bijdrage worden daarom niet vergoed.
Plafond
Voor sommige terugbetalingen door je verzekering geldt een plafond of limiet. Tot dit maximumbedrag kun je voor bepaalde behandelingen of andere medische uitgaven een terugbetaling ontvangen. Zodra je het plafond hebt bereikt, betaal je de overige kosten zelf.
Niet-medische kosten
Niet-medische kosten worden nooit gedekt. Denk bijvoorbeeld aan verzorgingsproducten of betaalde wifi bij een ziekenhuisopname: die betaal je altijd zelf. In je polisvoorwaarden vind je alle details terug over de kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling.
Geen registratiecode ontvangen bij de aanmaak van je persoonlijke profiel? Volg dan deze stappen:
Gebruik het contactformulier hieronder.
Kies de categorie ‘Vanbreda App’.
Stel je vraag in het invulveld. Geef aan dat je jouw registratiecode of die van een gezinslid wilt toevoegen aan je profiel.
Je krijgt vervolgens je registratiecode per e-mail toegestuurd.
Een BVAC-attest is een standaardattest dat je bij de apotheek krijgt bij aankoop van geneesmiddelen. Dankzij AssurPharma hoef je je BVAC-attest niet langer op papier op te vragen in de apotheek om later bij ons in te dienen voor terugbetaling. Laat gewoon je persoonlijke AssurPharma-barcode in de Vanbreda App scannen door je apotheker. Zo wordt je BVAC-attest automatisch aan Vanbreda bezorgd voor terugbetaling van je medicijnen.
Ga in de Vanbreda App of op het webportaal naar het menu ‘Meer – Gezinsleden’. Daar vind je een overzicht van alle gezinsleden met een actieve aansluiting die je via de app kunt beheren. Er is een verschil tussen gezinsleden die je zelf beheert en gezinsleden die je niet beheert.
Gebruikers die je beheert:
Voor gezinsleden die je wilt beheren, kun je een registratiecode aanvragen. Voor minderjarige gebruikers heb je geen registratiecode nodig: je kunt hen meteen toevoegen.
Bij aangifte van een hospitalisatie of het indienen van medische kosten tonen we in je online overzicht enkel de gezinsleden waarvoor je toestemming hebt om hen via de app te beheren.
Tip: Met een digitaal profiel voor elk gezinslid vermijd je bijkomende administratie en verwerkingstijd.
Andere gebruikers:
Hier vind je aangesloten gezinsleden terug voor wie je nog geen toestemming hebt om hen in de Vanbreda App of het webportaal te beheren. Je kunt eenvoudig toestemming vragen door op de naam van het gezinslid te tikken of te klikken en de verdere stappen te volgen. Vind je een gezinslid niet terug in je overzicht? Dan is zijn of haar aansluiting misschien nog niet (of niet langer) actief.
Dat kan. Daarnaast moet ook elk gezinslid dat 18 wordt zich opnieuw registreren in de online omgeving. Dat kan eenvoudig via de volgende stappen:
Ga in de Vanbreda App of op het webportaal naar het menu ‘Meer – Gezinsleden’. Daar vind je een overzicht van alle gezinsleden die je via de app kunt beheren. Je kunt er ook hun gegevens wijzigen.
Tik of klik op een gezinslid om zijn of haar details weer te geven.
Tik of klik onderaan op de knop ‘Gebruiker niet meer beheren’ en bevestig je keuze in het pop-upvenster.
Tip: Wil je de verzekering beheren van iemand die niet tot je gezin behoort, zoals een grootouder of hulpbehoevende buur? Maak dan een nieuw account aan om die persoon apart te beheren.
AssurPharma is het samenwerkingsproject tussen Belgische apothekers en verzekeraars. Koop je bij de apotheek geneesmiddelen die terugbetaald worden door je hospitalisatieverzekering of een verzekering voor ambulante zorg? Dan scant de apotheker je persoonlijke AssurPharma-barcode op je telefoon om je BVAC-attest voor terugbetaling automatisch aan ons te bezorgen. Je kunt de terugbetalingsstatus van je kost dan ook meteen online opvolgen. Je vindt je AssurPharma-barcode en die van je gezinsleden terug in je Vanbreda App.
Je kunt bewijsstukken en andere documenten makkelijk aan ons bezorgen via de Vanbreda App of het webportaal. Om een aangifte van een hospitalisatie of kosten in te dienen, gebruik je eenvoudig de snelknoppen op het startscherm. Dat kan zowel terwijl je bent ingelogd op je persoonlijke profiel als anoniem.
Hebben we je voor je dossier om bijkomende documenten, attesten of een medisch verslag gevraagd? Dan kun je die altijd eenvoudig uploaden. In de Vanbreda App druk je onderaan het startscherm op ‘meer’ en vervolgens op ‘Een document opladen’. Op de website kun je documenten uploaden via app.vanbreda.be/support en vervolgens ‘Een document opladen’.
Een overzicht van de stappen:
Vul je persoonlijke gegevens in
Duid aan bij wat voor dossier je documenten horen:
Hospitalisatie: voor alle bijkomende documenten of een medisch verslag over je ziekenhuisopname.
Aangifte van ernstige ziekte: voor alle bijkomende documenten of een medisch verslag over je ernstige ziekte.
Terugbetaling van je kosten: voor alle bijkomende documenten of een medisch verslag over je kosten.
Aansluiting bij je verzekering: voor alle bijkomende documenten of een medisch verslag over je aansluiting.
Arbeidsongeschiktheid: voor alle bijkomende documenten of een medisch verslag over je arbeidsongeschiktheid.3.
Kies het bestand dat je wilt uploaden of sleep het naar het uploadvenster.
Bevestig de verzending van het document.
We kunnen helaas nooit een voorschot in jouw plaats betalen. Heb je een voorschot betaald in het ziekenhuis? Dan wordt dat bedrag achteraf vermeld op je eindfactuur. We nemen je voorschot uiteraard mee in de berekening van je eindfactuur. De uiteindelijke terugbetaling van je gemaakte kosten gebeurt volgens de voorwaarden van je verzekeringspolis.
Let op: Kijk altijd na of een eventueel voorschot dat je hebt betaald, vermeld staat op de eindfactuur van het ziekenhuis. Alleen dan kunnen we een eventuele terugbetaling voorzien. Wanneer je gebruikmaakt van de derdebetalersregeling (Medi-Link) mag het ziekenhuis je geen voorschot aanrekenen.
Heb je aangifte gedaan van je hospitalisatie? Dan bezorgen we je een bevestiging van de aanvaarding van je dossier. Je krijgt van ons dan ook een 010-nummer. Dat nummer geef je door als je je aanmeldt aan de balie van het ziekenhuis. Dankzij je 010-nummer weet het ziekenhuis wie je bent en hoef je ter plaatse geen voorschot meer te betalen. Bovendien dient je 010-nummer voor de identificatie bij Medi-Link. Dat is de derdebetalersregeling die ervoor zorgt dat je ziekenhuisfactuur rechtstreeks bij Vanbreda Health terechtkomt. Zijn er kosten die niet door je verzekering gedekt worden? Dan bezorgen we je achteraf een afrekening met de kosten die je nog (gedeeltelijk of volledig) moet betalen.
Ben je vergeten je 010-nummer te laten registreren in het ziekenhuis?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met je ziekenhuis. Vaak kun je het 010-nummer dan nog laten koppelen aan je dossier, zelfs wanneer je het ziekenhuis al hebt verlaten. Slaagt je ziekenhuis erin om je 010-nummer alsnog te koppelen, dan kun je nog altijd eenvoudig gebruikmaken van de derdebetalersregeling via Medi-Link. Kan je 010-nummer niet langer worden gekoppeld aan Medi-Link? Dan betaal je eerst zelf je ziekenhuisfactuur aan het ziekenhuis. Daarna bezorg je je factuur aan ons via de Vanbreda App of het webportaal en betalen we je de kosten terug die in aanmerking komen voor terugbetaling, volgens de voorwaarden van je verzekeringspolis.
Medi-Link is het derdebetalerssysteem van Vanbreda Health. Dankzij die derdebetalersregeling betaal je geen voorschot of factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, maar betaalt je verzekering die voor jou. Je ziekenhuis bezorgt ons namelijk de factuur van je opname via Medi-Link. We betalen je hospitalisatiefactuur aan het ziekenhuis, volgens de voorwaarden in je verzekeringspolis. Nadien bezorgen we je een afrekeningsnota.
Hoe werkt Medi-Link?
Voor je ziekenhuisopname doe je aangifte van je hospitalisatie via de Vanbreda App of het webportaal. Is je dossier goedgekeurd? Dan hoef je in het ziekenhuis enkel nog je 010-nummer te tonen. Die identificatiecode voor Medi-Link vind je in de Vanbreda App. Zo ontvangen we je ziekenhuisfactuur rechtstreeks en hoef je geen voorschot te betalen aan het ziekenhuis. Vervolgens krijg je van ons een afrekening met daarin de kosten die niet worden gedekt door je verzekering. Je betaalt achteraf dus enkel nog het bedrag terug dat niet wordt gedekt door je verzekering.
Opgelet: Medi-Link is er voor de betaling van je hospitalisatiefactuur, en dus niet voor ambulante kosten.
Je eigen bijdrage is het bedrag dat je zelf moet terugbetalen bij kosten die gedekt worden door je verzekeringspolis. De hoogte van je eigen bijdrage hangt af van je verzekeringspolis. Afhankelijk van je polisvoorwaarden wordt de eigen bijdrage per verzekeringsjaar of per schadejaar (vanaf het moment dat je je eerste kost hebt ingediend) afgehouden. Je eigen bijdrage wordt ingehouden van je kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling, net zo lang tot het bedrag van je eigen bijdrage is bereikt. Het ingehouden bedrag van je eigen bijdrage staat trouwens altijd vermeld op de afrekening die je van ons ontvangt. Een gedetailleerd overzicht van je eigen bijdragen vind je in je polisvoorwaarden.
Alle kaarten (zoals je 010-nummer voor Medi-Link en je AssurPharma-barcode) zijn altijd digitaal beschikbaar via je Vanbreda App of het webportaal. We bezorgen je dus niet langer papieren kaarten. Zodra je op je persoonlijke profiel bent ingelogd, zie je op het startscherm je eigen kaarten en die van eventuele gezinsleden.
Extra tips:
Medi-Link-kaart (010-nummer) voor hospitalisatie
Het 010-nummer van je Medi-Link-kaart is gekoppeld aan je hospitalisaties.
Geef altijd eerst je hospitalisatie aan via de Vanbreda App of het webportaal. Zo kun je nadien tijdens je hospitalisatie je 010-nummer doorgeven aan het ziekenhuis.
Lukt het niet meteen om in te loggen via de app of het webportaal, of dien je aangifte voor iemand anders? Je kunt een hospitalisatie ook altijd aangeven zonder in te loggen, via app.vanbreda.be. Kies daar onder de titel ‘Ga anoniem verder’ voor de optie ‘Hospitalisatie aangeven’. We bevestigen je Medi-Link-nummer trouwens ook altijd via e-mail na verwerking van je aangifte.
Is de datum van je ziekenhuisopname veranderd of wil je andere gegevens wijzigen van een ziekenhuisopname die je al hebt ingediend via de Vanbreda App of het webportaal? Dien dan gewoon een nieuwe aanvraag in.
Doe aangifte van je hospitalisatie zoals je dat normaal zou doen, met de bijgewerkte gegevens (bijvoorbeeld een ander ziekenhuis of nieuwe opnamedatum). Je ontvangt dan een nieuwe bevestiging. De oude hospitalisatie zal nog steeds in het overzicht vermeld worden, maar daar hoef je verder geen aandacht aan te schenken.
Kies je voor een poliklinische bevalling? Dan doe je dezelfde online aangifte als voor een gewone bevalling of keizersnede. Beval je liever thuis? Kijk dan zeker de dekking voor thuisbevalling na in je verzekeringspolis. In je polisvoorwaarden vind je meteen ook terug hoe je je kindje kunt aansluiten bij hospitalisatieverzekering.
Ga naar de App Store of Google Play Store en zoek naar de “Vanbreda app”. Download en installeer de app op je smartphone.
Of surf naar app.vanbreda.be en maak een account via jouw computer
Open de app en kies de optie "Registreer nu" als je er nog geen hebt.
Hulp nodig bij het registeren van een account? Bekijk onze stappenplannen:
Bezorg ons dan voor elke ernstige ziekte apart een online aangifte, met telkens het bijbehorende medische verslag.
Via de barcode op je AssurPharma-kaart stuurt je apotheker ons rechtstreeks de kosten voor je medicatie op – helemaal online. Je apotheker scant daarvoor eenvoudig je AssurPharma-code in de Vanbreda App op je smartphone. Heb je geen smartphone? Dan kun je de code ook per e-mail aanvragen. Je registreert je eenvoudig voor communicatie met Vanbreda via e-mail op
Registreren op de Vanbreda App met itsme®?
Dankzij itsme® log je veilig in op je persoonlijke Vanbreda-omgeving – zowel in de app als via je browser. Zo heb je altijd beveiligde toegang tot je persoonlijke dossier en doe je eenvoudig aangifte van je ziekenhuisopnames, ambulante kosten en meer.